logo
logo
اساتید هم به لیست مالیاتی پیوستند!

✅اساتید هم به لیست مالیاتی پیوستند!

پس از مالیات بر مشاغل خودرویی و ساختمانی حالا نوبت به اساتید رسیده است به طوریکه بر اساس ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، حق التدریس در موسسات آموزش عالی مشمول ۱۰ درصد مالیات می‌شود.

تحریریه پارسینه: فعالیت سازمان امور مالیاتی نسبت به سال‌های گذشته دوچندان شده است، این سازمان حالا با قوانین سعی دارد که از بسیاری از اقشار و اصناف مالیات دریافت کند که تمامی آنها پشتیبانی دولت رقم می‌خورد. از سوی دیگر سخت‌گیرهای این سازمان نسبت به قبل دوچندان شده است. به طوریکه بسیاری از اصناف بارها اعتراضات فراوانی را از سال‌های گذشته تاکنون مطرح کرده اند. ماه‌های گذشته افزایش ۸ برابر تمامی اصناف رقم خورد و سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که مالیات تمامی اصناف ۸ درصد افزایش خواهد یافت.

این مالیات ‌در حالی افزایش یافته که همچنان رکود بر بازار حاکم است. در چنین شرایطی اصناف چراغ خود را به سختی روشن نگاه داشته اند و در موارد متعدد حتی به جای درآمدزایی از سرمایه خود هزینه کرده‌اند تا فعالیت‌ آنها استمرار داشته باشد. در این میان حتی برخی از اصناف و بنگاه‌ها به ناچار ورشکسته شده‌اند.

اکنون پس از مالیات بر مشاغل خودرویی، ساختمان، اصفاف و خانه‌ای خالی از سکنه حالا نوبت به اساتید رسیده است به طوریکه بر اساس ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، حق التدریس در موسسات آموزش عالی مشمول ۱۰ درصد مالیات می‌شود. بنابراین از این پس اساتید حق التدریسی نیز باید ۱۰ درصد مالیات بپردازند.

رئیس جمهور قانون اصلاح ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم را که در اواخر تیرماه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، برای اجرا به وزیر اقتصاد ابلاغ کرد. بر این اساس تبصره ماده ۸۶ قانون مالیتهای مستقیم اصلاحی مصوب سال ۹۴حذف و دو تبصره به ماده مذکور الحاق گردیده است.

بر اساس تبصره ۱ الحاقی این ماده قانونی در پرداختهایی که از طرف غیر از پرداخت کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی به عمل آید پرداخت کنندگان مکلفند هنگام هر پرداخت، مالیات متعلق را با رعایت معافیتهای قانونی مربوط به حقوق به جز معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون به نرخ مقطوع ده درصد محاسبه کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد با فهرستی حاوی نام و نشانی دریافت کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل، پرداخت کنند و در صورت تخلف مسئول پرداخت مالیات و جریمه های متعلق خواهند بود.

در تبصره ۲ ماده مذکور نیز آمده است، پرداختهای دانشگاهها، مراکز و موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه‌ها هستند به اشخاص حقیقی اعم از کارکنان و غیر کارکنان خود در قالب حق التدریس مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد و حق التحقیق و حق پژوهش مشمول مالیاتهای مقطوع به نرخ ۵درصد خواهند بود.

سازمان امور مالیاتی این روزها مصوبات تازه ای را برای گروه‌های مختلف وضع می‌کند که انتقادات بسیاری از گوشه و کنار به خود جلب کرده است.

با این حال، به اعتقاد کارشناسان که اگر سازمان‌ امور مالیاتی قصد دارد دقیق تر پیش برود و سخت‌گیری‌های خود را ادامه دهد باید علاوه بر سخت‌گیری بر مشاغل تولیدی به سمت و سوی افرادی برود که به شیوه‌های مختلفی فرار مالیاتی دارند و منابع آن چند برابر سرمایه ای است که از سایر مشاغل بدست می‌آید. بنابراین سازمان امور مالیاتی باید در برخی موارد که تخطی از قانون وجود دارد سخت‌گیری کرده و در بعضی مواقع نیز به دلیل رکود و کاهش رشد اقتصادی کوتاه بیاید!

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات