logo
logo
اطاله دادرسی پیامد کمبود قضات

✅اطاله دادرسی پیامد کمبود قضات متخصص در دادگاه‌ها/ضرورت بکارگیری پلیس قضایی در کنار دادگاه‌های تخصصی کیفری

یحیی کمالی پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص جمعیت زندانیان کشور و راهکارهای کاهش اطاله دادرسی، گفت: یکی از چالش‌های اساسی فراروی قوه قضاییه از ابتدا اطاله دادرسی بوده که در خصوص پروند‌های کیفری و حقوقی مشکلاتی ایجاد کرده، هرچند تاکنون دستور‌العمل‌های بسیاری برای کاهش آن در نظر گرفته شده اما متاسفانه مفید واقع نشده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطاله دادرسی یکی از موارد بطلان حق است، تصریح کرد: روند طولانی رسیدگی در پرونده‌های کیفری موجب روی آوری افراد به انتقام‌های شخصی شده، در پرونده‌های حقوقی نیز موجب انتخاب راهکارهایی شده که به ازدیاد پرونده‌ها کمک کرده است.

کاهش دادرسی کیفری تا ۴۰ روز و ۲ ماه در برنامه ششم

وی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه نیز تدابیری اندیشیده شده که دادرسی کیفری تا ۴۰ روز و ۲ ماه کاهش داشته باشد اما موفقیت در این موراد با توجه به ساز و کارهای امروز دستگاه‌قضا محتمل است، متاسفانه کمبود کادر قضایی و قضات متخصص و کارآمد، بروکراسی روند دادرسی و علل صدور رای مانند قرار کارشناسی و اظهار نظر کارشناس و ابلاغ اوراق قضایی سبب اطاله دادرسی شده است.

کمالی پور افزود: عدم تخصصی محاکم و پلیس قضایی و وجود نیروهای با انگیزه در این حوزه سبب شده تا مشکلاتی در اطاله دادرسی شکل گیرد، در حالیکه دعاوی تخصصی و به کارگیری پلیس علمی کارآمد در کنار دادگاه‌های تخصصی کیفری در کاهش اطاله دادرسی موثر است.

رکود پرونده‌ها در محاکم قضایی به دلیل اشکال در تصمیم‌گیری قضات

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی رکود پرونده‌ها را به دلیل اشکال در تصمیم‌گیری قضات دانست و گفت: قضات اگر به حق برسند در روند کاری سرعت بیشتری خواهند داشت، در حقیقت قضات متخصص مطمئنا رسیدن به حق را تسریع خواهند کرد بنابراین علاوه بر کاهش جمعیت زندان‌های کشور، با کاهش اطاله دادرسی مواجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ حجت الاسلام حمید شهریاری معاون رئیس قوه قضائیه از زندانی بودن ۲۲۵ هزار نفر در زندان‌های کشور خبر داد و گفت: از نظر تعداد زندانی، هشتم جهان هستیم که این آمار زیبنده کشور نیست.

 

 

کانال تلگرامی موسسه حقوقی عدل آوران آرسیس:

@arsislaw

موضوعات