logo
logo
اعاده دادرسی چیست؟

پژوهشکده حقوق:

✍️اعاده دادرسی چیست؟

اعاده دادرسی یڪی از روش های فوق‌العاده شڪایت از احڪام است ڪه روشی عدولی و راهی برای برگشت به دادگاه صادرڪننده حڪم قبلی می باشد. با این هدف ڪه دادگاه از رأی قطعی سابق خود عدول نماید، زیرا شاڪی مدعی است ڪه صدور آن رأی از روی اشتباه بوده و دلایل موجود اجازه نمی ‌دهد ڪه چنین حڪمی باقی بماند.

*************************
انواع اعاده دادرسی:

۱_اصلی:مختص مواردی است ڪه مقتضی اعاده دادرسی به طور مستقل آن را درخواست ڪند.

۲_طاری:ڪه در اثناء دادرسے ،حڪمے به عنوان دلیل ارائہ شود و ڪسے ڪه حڪم یاد شده علیہ او ابراز شده، نسبت به آن درخواست اعاده دادرسے نماید.

**********************
جهات اعاده دادرسی:

?محڪوم علیہ (فرد محڪوم شده)حق دارد تا در صورت وجود یڪ یا چند تا از این جهات، درخواست اعاده دادرسے نماید:

۱_موضوع حڪم، مورد ادعای خواهان نبوده باشد. مثلاً خواهان از دادگاه درخواست صدور حڪم تخلیه بڪند و دادگاه علاوه بر آن، اشتباهاً حڪم به استرداد اجرت المثل نیز صادر ڪند.

۲_حڪم به میزان بیشتر از (حڪم) خواستہ صادر شده باشد.

۳_وجود تضاد در مفاد حڪم ڪه ناشے از استناد به اصول یا به موارد متضاد باشد.

۴_در صورتے ڪه حڪم قطعے دادگاه مخالف باشد با حڪم قطعے دیگرے ڪه سابقاً همان دادگاه در خصوص همان دعوا و بین همان اصحاب دعوا صادر ڪرده بدون این ڪه سبب قانونے موجب این مغایرت باشد. این جهت اعاده دادرسے موقوف به ۵ شرط است:

?وحدت دعوا.

?وحدت اصحاب دعوا.

?وحدت دادگاه.

?معارضۀ دو حڪم

?قطعے بودن دو حڪم

۵_اگرطرف مقابل اعاده دادرسے، حیلہ و تقلبی به ڪار برده ڪه در حڪم دادگاه مؤثر بوده است.

۶_حڪم دادگاه مستند به اسنادی بوده ڪه پس از صدور حڪم، جعلے بودن آنها ثابت شده باشد.

۷_پس از صدور حڪم ،اسناد و مدارڪی به دست آید ڪه دلیل حقانیت درخواست ڪننده اعاده دادرسے باشد.

تذڪر: اگر دادرس به غیر از موارد هفت گانہ مذڪور، جهتے را براے اعاده دادرسے قبول ڪند و قرار قبولے اعاده دادرسے را صادر ڪند دادگاه انتظامے وے را متخلف مے ‌شمارد.

*********************
مرجع پذیرش و رسیدگی دادخواست اعاده دادرسی:

۱_دادخواست اعاده دادرسے اصلے به دادگاه صادر ڪننده حڪم تقدیم (می گردد)و مرجع رسیدگی نیز همین دادگاه صادرڪننده می باشد.

۲_دادخواست اعاده دادرسے طارے باید به دادگاهی تقدیم شود ڪه حڪم در آن جا بہ عنوان دلیل ابراز شده ولے مرجع رسیدگے ،دادگاه صادر ڪننده حڪم مے ‌باشد.

تذکر: اعاده دادرسی مدنے هیچ وقت در دیوان عالے ڪشور مطرح نمے شود برخلاف امور جزایے که قبول اعاده دادرسے همیشہ با دیوان عالے ڪشور است.

***********************
مهلت اعاده دادرسی:

مهلت درخواست اعاده دادرسے براے اشخاص مقیم ایران ۲۰ روز و براے اشخاص مقیم خارج از ڪشور دو ماه است. اما زمان شروع این مهلت:

۱_درآراء حضوری قطعی از تاریخ ابلاغ.

۲_در آراء غیابی از تاریخ انقضاء مهلت واخواهے و درخواست تجدیدنظر.

۳_اگر اعاده به جهت مغایر بودن ۲ حڪم باشد، از تاریخ آخرین ابلاغ هر یک از دو حڪم.

۴_اگر اعاده به جهت جعل یا حیلہ باشد از تاریخ ابلاغ حڪم نهایے مربوط به اثبات جعل یا حیلہ.

**********************
آثار اعاده دادرسی:

۱_اثر تعلیقی؛ به صرف درخواست اعاده دادرسے نسبت به حڪم، اجراے آن متوقف نمے شود. اگر قرار قبولے صادر شود در صورتے ڪه محڪوم به ،غیر مالے باشد اجراے حکم متوقف خواهد شد اما اگر مالی باشد و امکان أخذ تأمین و جبران خسارات احتمالی باشد به تشخیص دادگاه از محکوم له ،تأمین مناسب گرفته می شود و اجرای حکم ادامه می‌یابد.

۲_اثر انتقالے؛در محدودۀ جهت ادعا شده، بدین معنے ڪه دادگاه، در صورت فسخ حڪم مورد شڪایت باید مجدداً نسبت به امور موضوعے و حکمے رسیدگے و اتخاذ تصمیم نماید.

*************************
آئین رسیدگی:

?در اعاده دادرسی، رسیدگی دادگاه به دو قسمت تقسیم می شود:

?اول رسیدگی به جهات و شرایط اعاده دادرسے:این ڪه آیا در حدود یڪی از جهات هفت گانہ دادخواست تنظیم گردیده؟ آیا حڪم مورد اعاده دادرسے ،از احڪام قابل اعاده دادرسے می باشد؟ آیا متقاضے اعاده دادرسے در مهلت قانونے دادخواست اعاده را تقدیم ڪرده است؟

?دوم رسیدگی ماهوی به اصل دعوا:اگر دادگاه قرار قبول اعاده دادرسی را داد باید با رسیدگے در ماهیت، تڪلیف دعوا را روشن کند. زیرا با قبول اعاده دادرسی، حکم قبلی فسخ می شود و دادگاه با رسیدگے ماهوے حڪم مجدد مے‌دهد، اما اگر جهت اعاده دادرسے مغایر بودن دو حڪم باشد. دادگاه بعد از صدور قرار قبولے دادخواست اعاده دادرسے و فسخ حڪم دوم، لازم نیست حڪم مجددے بدهد. در این صورت حڪم اول به قوت خود باقے خواهد ماند.(ماده ۴۳۸ قانون آئین دادرسی مدنی)

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات