logo
logo
قرار هاے قابل تجدیدنظر

✍️قرار هاے قابل تجدیدنظر:

??قرار ابطال دادخواست
??قرار رد دادخواست
??قرار رد دعوا
??قرار عدم استماع دعوا
??قرار سقوط دعوا
??قرار عدم اهلیت

??قرار ابطال دادخواست:
در مواردے ڪه صدور حڪم مستلزم انجام اقداماتی است ڪه در محدوده قانون ، خواهان باید انجام دهد و وی علی رغم اعلام دادگاه از آن خودداری مے نماید، قرار ابطال دادخواست صادر می شود. این قرار همواره از سوی دادگاه صادر می شود و با صدور آن پرونده از دادگاهی ڪه به دعوا رسیدگی می نموده خارج مے شود.
?مصادیق:مواد ۹۵ و ۹۶، و…

??قرار رد دادخواست:
قانونگذار در موارد متعددی قرار رد دادخواست را به عنوان ضمانت اجرا پیش بینی ڪرده است ڪه در غالب موارد توسط دادگاه صادر مے شود و در مواردے نیز ممڪن است توسط دفتر دادگاه صادر شود

۱⃣رد دادخواست صادره دادگاه:
این قرار قابل تجدید نظر است
?مصادیق:مواد ۱۰۹،۱۴۷ و…

۲⃣رد دادخواست صادره دفتر دادگاه:
این قرار قابل تجدید نظر نیست ولی قابل اعتراض است.
?مصادیق:م. ۵۴_۵۵_۵۶_۶۶

??قرار رد دعوا :
رایج ترین قرار قاطعی ڪه از محاڪم صادر می شود، قرار رد دعوا است
?مصادیق:م.۱۹_۸۹_۳۵۰…

??قرار عدم استماع دعوا :
اگر رسیدگے به ماهیت دعوا ، به علت مانعی ڪه وجود دارد، قانونا مجاز نبوده و یا بیهوده شمرده شود قرار عدم استماع دعوا صادر مے شود . به لحاظ آثار تفاوتے با قرار رد دعوا ندارد و اگر در موردے قرار رد دعوا پیش بینی نشده باشد می توان قرار عدم استماع دعوا صادر کرد.
?مصادیق:موارد خاصی پیش بینی نشده .در مواردی همچون ماده ۱۶۳ قانون آیین دادرسے مدنے و ۶۵۴ قانون مدنے این قرار صادر می شود.

??قرار سقوط دعوا :
در مواردے ڪه پیش از از صدور حڪم ، حق اصلی زائل شود.چه ارادے مثل ابراء _چه غیر ارادی مثل مالڪیت ما فی الذمه، دعوا نیز زائل و یا ساقط مے شود، و دادگاه باید قرار سقوط دعوا صادر ڪند.
?مصادیق:قسمت اخیر بند ج۱۰۷

??قرار عدم اهلیت :
تنها قرار شبه قاطعی ڪه قابل تجدیدنظر است قرار عدم اهلیت یڪی از طرفین است.
?مصادیق: شاید به نظر بیاید در خصوص مواد ۸۴_۸۶_۸۹ و۱۰۵ آیین دادرسے مدنی قرار عدم اهلیت صادر مے شود. و حال آن ڪه به واقع در هیچ یڪ از مواد قانونے موردے برای صدور پیش بینی نشده بلڪه در موارد فوق قرار رد دعوا یا توقیف صادر می شود.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات