logo
logo
افزایش سرعت شناسایی سارقان با تفکیک دادسرایی سرقت از جنایی

✅افزایش سرعت شناسایی سارقان با تفکیک دادسرایی سرقت از جنایی/ رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه‌ باید تخصصی شود

محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص اثرگذاری تفکیک دادسرای جنایی از دادسرای سرقت، گفت: تفکیک دادسراها و شعبات دادیاری یا دادگاه‌ها امر خوبی است زیرا حمل رسیدگی از استحکام بیشتری برخوردار می‌شود.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع‌های جنایی از سرقت متفاوت است، تصریح کرد: هرچند در برخی سرقت‌ها جرم جنایی هم رخ دهد اما به لحاظ افزایش جرم سرقت، اختصاص دادسرای خاص با قضات آشنا به فنون کشف سرقت و شناسایی سارقان در مرحله بازجویی، سرعت کشف سرقت افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: طولانی شدن فرایند کشف و رسیدگی به پرونده‌های سرقت با تفکیک دادسرای سرقت از جنایی کاهش پیدا خواهد کرد، افزایش تعداد قضات و کمک نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی نیز برخوردها با سارقان را جدی‌تر خواهد کرد.

پورمختار با اشاره به کمبود قاضی در قوه‌قضایی، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه به قوه قضاییه اجازه جذب سالانه ۸۰۰ قاضی داده شد، از این رو با کمک دولت می‌توان این میزان را جذب کند لذا به مراتب کمبود قضات برای تفکیک دادسراها جبران می‌شود، از سوی دیگر با تخصصی شدن قضات فشار کاری آنها را هم کاهش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هم‌اکنون قضات انواع مختلف پرونده‌ را در دستور کار دارند، غیر از پرونده‌های جنایی و قتل که به دادگاه‌های خاص ارجاع داده می‌شود، سایر پرونده‌های به طور عمومی توسط قضات، بازپرس و دادیار بررسی می‌شود از همین رو جذب قضات متخصص ضروری است.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ جعفری دولت آبادی دادستان تهران تفکیک دادسرای جنایی از دادسرای سرقت را در دوره تصدی خود، تحولی مثبت در تخصص گرایی برای رسیدگی به جرایم جنایی دانست و گفت: در حال حاضر دو دادسرای نواحی ۲۷ و ۳۴ (قتل و سرقت) در ساختمان واحد و با مدیریت جداگانه فعالیت دارند و این امر به تخصصی شدن دادسرای قتل که دارای قضات حرفه‌ای است، انجامیده است.

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات