logo
logo
انواع رابطه نامشروع و مجازات آن طبق قانون

✅انواع رابطه نامشروع و مجازات آن طبق قانون

در دین اسلام و سایر ادیان الهی، نحوه ارتباط زن و مرد از مجموعه‌ای از هنجارها تبعیت می‌کند که عبور از این هنجارها ناپسند و مستحق جریمه و مجازات می‌باشد. رابطه نامشروع یکی از جرائمی است که در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی و دسترسی آزاد و سریع به اینترنت و گوشی همراه به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. در این مقاله، رابطه نامشروع، انواع و مجازات آن از زبان وکیل کیفری مجرب گروه وکلای آپادانا توضیح داده شده است.

رابطه نامشروع بر اساس ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی و موادی دیگر شبیه به آن، هرگونه عمل منافی عمت زن و مردی است که بینشان رابطه زوجیت وجود ندارد. عمل منافی عفت، عملی است که در شرع، عرف و قانون به عنوان رفتاری غلط و نکوهیده و نیز خروج از خطوط قرمز جامعه محسوب می‌شود. عمل‌هایی نظیر، دست دادن، بوسیدن، خلوت با نامحرم، حرف‌های عاشقانه و پیام‌های عاشقانه، همبستری و رابطه جنسی کامل همراه با دخول نمونه‌هایی از رابطه نامشروع محسوب می‌شود.

انواع رابطه نامشروع

به طور کلی رابطه نامشروع به دو دسته تقسیم می‌گردد:

  • رابطه نا مشروع دون زنا یا رابطه نامشروع غیر از زنا، که هرگونه عمل منافی عفت غیر از دخول و رابطه جنسی کامل محسوب می‌شود.
  • رابطه نامشروع زنا: که به معنای رابطه جنسی کامل و دخول و یا جماع می‌باشد که براساس آن که زن مجرد و یا متاهل باشد به دو دسته زنای محصنه و زنای غیرمحصنه تقسیم می‌گردد.

خود عمل زنا به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • زنای محصنه: انجام عمل زنا با زنی که شوهر داشته باشد.
  • زنای غیرمحصنه: زنا با زن مجرد است.

زنای به عنف: همان تجاوز است. یعنی مرد به زور با زن رابطه جنسی برقرار نماید.

مجازات ارتباط نامشروع

براساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، مجازات رابطه نامشروع تا ۹۹ ضربه شلاق تعیین گردیده است. البته اگر یکی از طرفین رابطه با اکراه وارد رابطه شده باشد، صرفا شخص اجبار کننده به رابطه مجازات خواهد شد. چنانچه از این رابطه، فرزندی حاصل شود، مجازات رابطه نامشروع، ۱۰۰ ضربه شلاق خواهد بود.

برای زنا سه نوع مجازات اعدام، سنگسار و شلاق وجود دارد. مجازات اعدام، در صورت‌های زیر محقق می‌شود:

  • رابطه با محارم نسبی که هر دو نفر اعدام می‌شوند.
  • رابطه با زن پدر که مرد زنا کننده اعدام می‌گردد.
  • رابطه مرد غیر مسلمان با زن مسلمان = اعدام مرد
  • زنای به عنف و با اکراه = اعدام مرد
  • فردی که بیش از سه بار زنا کرده و شلاق خورده باشد.

مجازات سنگسار زمانی اجرا می‌گردد که زنای محصنه رخ داده باشد و هر دو نفر سنگسار می‌گردند. این در شرایطی است که ۴ شاهد عادل مرد شهادت داده باشند. در غیر این صورت حتی با وجود اقرار طرفین، ۱۰۰ ضربه شلاق حدی در انتظار هر دو نفر خواهد بود.

شلاق در شرایط زیر اجرا می‌گردد:

  • اگر مرتکب زنا غیرمحصن و مجرد باشد، البته تا مرتبه سوم،
  • زنای محصنه بدون دخول = ۱۰۰ ضربه شلاق، تبعید به مدت یک سال و تراشیدن موی سر

چنانچه در زنای محصنه،  زن شوهردار به پسر بچه نابالغ رابطه داشته باشد = ۱۰۰ ضربه شلاق برای زن

رابطه نامشروع یکی از جرائمی است که با آبروی افراد رابطه مستقیم داشته و در بسیاری از موارد و به خصوص زنان به دلیل فریب خوردگی وارد روابطی می‌شوند که جز پشیمانی سودی ندارد و مشکلات و دردسرهای بسیاری را برای خود ایجاد می‌کنند. وکیل کیفری و نیز مشاوره حقوقی در این زمینه بهترین گزینه برای خارج شدن از بحران است. گروه وکلای آپادانا بهترین وکیل کیفری و وکیل رابطه نامشروع را برای پاسخگویی به سوالات شما معرفی می‌نماید.

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات