logo
logo
ایجاد یک‌میلیون شغل

✅ایجاد یک‌میلیون شغل با رفع انحصارگرایی در شغل وکالت/ کاهش حق الوکاله‌ در صورت استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان حقوق

حسینعلی حاجی دلیگانی
حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص ضرورت حذف ظرفیت از آزمون وکالت، گفت: انحصاری در برخی مشاغل ایجاد شده که رفع آن سبب ایجاد حداقل یک میلیون شغل در کشور می‌شود کما اینکه هیچ هزینه‌ای هم برای دولت نخواهد داشت، یکی از انحصارها مربوط به فارغ‌التحصیلان رشته حقوق است که اجازه فعالیت به آنها داده نمی‌شود.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه، برخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۰ هزار نفر در آزمون وکالت شرکت و تنها هزار و ۶۰۰ نفر اجازه ورود به شغل وکالت را پیدا کردند، تصریح کرد: این انحصار سبب پرداخت حق الوکاله‌های سنگین شده است به گونه‌ای که امروزه افراد وظف به پرداخت ۱۰ درصد ارزش مادی کار خود به وکیل هستند.

وی افزود: این در حالی است که حذف ظرفیت از آزمون وکالت و اجازه فعالیت به فارغ التحصیلان حقوق سبب کاهش حق‌الوکاله به ۲ تا ۳ درصد برسد، کما اینکه بسیاری از مشکلات حقوقی مردم هم حل می‌شود، این انحصار تنها برای گروه خاصی از افراد منفعت دارد، البته این نوع انحصار طلبی در مورد پزشکان متخصص هم دیده شده است.

حاجی دلیگانی یادآور شد: اراده برای این کار ایجاد شده تا با انحصارات شغلی مقابله شود، به لحاظ قانونی نیز مشکلی وجود ندارد کما اینکه قانون ایجاد فضای کسب و کار به این موضوع پرداخته منتهی عمل نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مجلس از جهت وظیفه نظارتی خود به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد تا مشکلات مرتفع گردد.

 

کانال تلگرامی موسسه حقوقی عدل آوران آرسیس:

@arsislaw

موضوعات