logo
logo
بازنگری در حکم اعدام صادر شده مجرمان مواد مخدر

✅بازنگری در حکم اعدام صادر شده مجرمان مواد مخدر/هزینه ۴ و نیم میلیون تومانی هر زندانی در ماه

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقى مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت با یادآوری جلسه اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با رئیس قوه قضاییه در خصوص کاهش عناوین مجرمانه، گفت: در قانون مجازات اسلامی اصلاحی سال ۹۲ از ماده ۶۳ تا ۹۰ به مجازات های جایگزین حبس پرداخته است. از این رو از رئیس قوه درخواست شد تا با ابلاغ بخشنامه‌ای از قضات بخواهند از مجازات جایگزین حبس در صدور احکام خود استفاده کنند.

?کاهش آمار زندانیان کشور به ۲۳۰ هزار نفر

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری آمار ۶۰۰ هزار زندانی قبل از اصلاح قانون مجازات اسلامی، تصریح کرد: آمار زندانیان به مرز ۲۳۰ هزار نفر کاهش یافته اما برای ادامه روند کاهش تعداد زندانیان باید نسبت به کاهش عناوین مجرمانه توجه شود.

ابلاغ بخشنامه به قضات برای کاهش صدور حکم حبس برای مجرمان نیز اثیرگذار خواهد بود، در واقع قضات می‌توانند از تعیین مجازات‌های نقدی و انجام کارهای سخت به جای مجازات حبس استفاده کنند.

?هزینه هر زندانی در ماه چهار و نیم میلیون تومان است/ جرم‌زدایی و تعیین مجازات جایگزین حبس راهکار کاهش جمعیت زندان‌ها

بنابر آمار برخی کارشناسان دانشگاهی این حوزه، هر زندانی در ماه تا ۴ و نیم میلیون تومان هزینه دارد بنابراین با به کارگیری این افراد در بخش‌های مختلف می‌توان هزینه بسیار نگهداری از این زندانیان را کاهش داد.

جرم‌زدایی از قوانین و جایگزین کردن مجازاتی چون محرومیت از حقوق اجتماعی دو پیشنهادی است که از سوی نمایندگان به رئیس قوه قضائیه ارائه شد،  البته پیشنهاد استفاده از دستبند‌های الکترونیکی هم داده شد اما مسئولان قضایی کشور اذعان داشتند که استفاده از این دستبندها به دلیل کیفیت پایین موثر واقع نشده است.

?مجازات حبس بازدارنده نبوده است

متاسفانه مجازات حبس نه تنها بازدارنده نبوده بلکه سبب آشنایی افراد با بزه‌های مختلف شده است بنابراین قوه قضاییه باید تلاش کند تا موضوعات مذکور حل و فصل شود، در مجلس نهم هم لایحه کاهش عناوین مجرمانه به کمیسیون ارائه شد اما هنوز در دستور کار قرار نگرفته است.
زندانیان باید با مهارت‌های مختلف آشنا شوند در حقیقت مهارت‌آموزی می‌تواند یکی از عوامل بازدارندگی از جرایم باشد.

?عدم بازدارندگی مجازات اعدام در سال‌های گذشته/ رئیس قوه قضاییه معتقد به کاهش مجازات اعدام است
موضوع مجازات اعدام در در جلسه کمیسیون قضایی و حقوقی با رئیس قوه قضاییه مطرح شد، در کتب اسلامی قتل تنها در دو مورد قصاص و حدود الله است و در رابطه مواد مخدر و بنابر نظر اکثر فقها زمانی باید از مجازات اعدام استفاده کرد که علاوه بر اینکه مفسدفی‌الارض هستند، مرتکب محارب هم باشد.

بنابر طرح موضوع طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر و الحاق موادی به آن مواردی که مباشر جرم یا حداقل یکی از شرکا حین ارتکاب سلاح سرد یا گرم همراه داشته باشد، رئیس قوه قضاییه نیز معتقد به کاهش مجازات اعدام هستند و تاکید داشتند که کاهش این مجازات نباید منجر به افزایش جرم شود.

?تعدیل مجازات اعدام با هدف بازدارندگی مجازات/ تصویب طرح کاهش مجازات اعدام عطف به ما سبق می‌شود

قانون به گونه‌ای تصویب خواهد شد که قاچاقچیان را متنبه کند، این طرح به دنبال افزایش برخورد با سرکرده‌ها و قاچاقچیان اصلی مواد مخدر است البته نمایندگان تاکید دارند مهارت‌های و آموززش‌های لازم به مجرمانی که محکوم به حبس می‌شوند ارائه شود تا خانواده‌ها هم کمتر متضرر شوند.
درشرایط کنونی خانواده‌های معدومین از بسیاری حمایت‌های اجتماعی محروم شدند به نوعی که این افراد بیشتر از سایرین به موادمخدر روی آوردند در حالیکه افرادی که عفو شدند کمتر به این نوع جرایم بازگشته‌اند.
تصویب نهایی این طرح در صحن علنی عطف به ماسبق هم خواهد شد، بنابراین زندانیان محکوم به مجازات اعدام شامل قانون جدید می‌شوند زیرا قانون اخف نسبت به قانون اشد قبل ارجح است.

 

 

کانال تلگرامی موسسه حقوقی عدل آوران آرسیس:

@arsislaw

موضوعات