logo
logo
بیش از ۹۰ درصد محکومان با اصلاح قانون اعدام نمی‌شوند

✅ بیش از ۹۰ درصد محکومان با اصلاح قانون اعدام نمی‌شوند/۴دهه مبارزه بدون تاثیر با موادمخدر

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص طرح مصوب کاهش مجازات اعدام در صحن علنی مجلس، گفت: اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر بعد از چندین ماه و ارجاعات مجدد به کمیسیون قضایی و حقوقی و اصلاحات مکرر با رای قاطع نمایندگان به تصویب رسید، این ماده واحده آسیب اساسی در حوزه مسائل اجتماعی را درمان خواهد کرد.

?افزایش تولید و مصرف موادمخدر به دنبال بی‌نظمی های گسترده در افغانستان

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: موادمخدر در سال‌های بعد از انقلاب به دلیل بی‌نظمی های کشور افغانستان و افزایش تولید دراین کشور و تحریم‌های داخلی و افزایش بیکاری و سایر مشکلات اجتماعی ما را با معضلی اساسی مواجه کرد.

?۴دهه مبارزه بدون تاثیر با موادمخدر

وی با اشاره به مبارزه بدون تاثیر با موادمخدر طی ۴ دهه گذشته، افزود: عدم بازخودر مجازات‌ها ضرورت اصلاح مبارزه با موادمخدر و به روز‌رسانی مجازات‌ها را ایجاب کرد، لذا اصلاحات صورت گرفته ضعف جدی این مبارزه که سبب قرار گرفتن قاچاقچیان عمده، مسلح و سرکرده در حاشیه امن شده بود را رفع کرد.

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: در گذشته قانون به شکلی تعریف شده بود که حاملان موادمخدر که در مرزها به دلیل فقر و تنگ‌دستی به قاچاق موادمخدر پرداخته یا فعالانی که به عنوان کارگر نقش نگاه‌دارندگان موادمخدر داشتند، اعدام می‌شدند که توان دفاع از خود را هم ندارند اما ماده واحده مصوب مجازات اعدام را هدفمند کرد.

?فرصت برگشت به زندگی و جبران اشتباهات مجرمان خرده فروش موادمخدر

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با اصلاحات مصوب مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر با سابقه، افراد مسلح و باندی و قاچاقچیان عمده تعیین خواهد شد لذا مجرمان بدون سابقه که به دلیل فقر و بیکاری و شرایط خاص اجتماعی درگیر این نوع جرم شدند، فرصت برگشت به زندگی داده شده لذا به جای اعدام به حبس ابد محکوم می‌شود.

وی با با اشاره به اینکه طرح مذکور از ماندگارترین مصوبه مجلس دهم خواهد بود، گفت: دامنه ایده نخستین این طرح بسیار گسترده تر بود اما با توجه به رایزنی‌هایی که با ستاد مبارزه با موادمخدر و قوه قضایه انجام گرفت، اصلاحات محدود‌تر اما خوشبختانه سرانجام به تخفیف مجازات اعدام ختم شد.

?رهایی بیش از ۹۰ درصد محکومین به مجازات اعدام با اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر

رحیمی‌جهان‌آبادی گفت: این طرح به رهایی بیش از ۹۰ درصد محکومین به مجازات اعدام کمک می‌کند، متاسفانه با مجازات اعدام خانواده وی در جامعه طرد و رها شده لذا آنها به سمت و سوی آسیب‌های اجتماعی گرفتار می‌شود زیرا امیدی به خیر و صلاح و مصلحتشان نیست در حالیکه با این طرح وضعیت بهبود پیدا می‌کند.

?کاهش اعدام‌ها در راستای مبارزه هدفمند با موادمخدر

وی یادآور شد: چهره تنها نظام اسلامی منطقه نباید خدشه‌دار شده لذا مبارزه با موادمخدر باید هدفمند و اعدام‌ها به جای کمیت، کیفی و دارای اثربخشی باشد، متاسفانه اعدام‌های کمی در سال‌های گذشته در کنترل باندهای بزرگ قاچاق نه تنها موثر نبود بلکه چهره جامعه را خدشه‌دار کرد.

?اشتغال‌زایی و توسعه مناطق مرزی و محروم در اولویت دولت قرار گیرد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با اصلاحات انجام گرفته در قانون مبارزه با موادمخدر افردی که از سرفقر، بدبختی و بیکاری دچار مشکل شدند، محکوم به اعدام نخواهند شد البته در کنار این مصوبه، دولت باید نسبت به ایجاد توسعه پایدار، اشتغال‌زایی، ایجاد درآمد در مناطق مرزی و محروم تلاش کند زیرا یک بخش مبارزه با موادمخدر مربوط به قانونگذاری است و سایر بخش‌ها به توسعه و اشتغال‌زایی مربوط است.

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات