logo
logo
تصویب کلیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان

✅تصویب کلیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان/اهداف و تعاریف حقوقی لایحه تعریف شد

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در نشست این کمیسیون، کلیات و برخی از مواد لایحه حمایت از کودک و نوجوان مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

حسن نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در تشریح جلسه امروز یکشنبه ( ۷ خرداد ماه) کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: لایحه معاهده معاضدت دوجانبه در امور کیفری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره جنوبی اعاده شده از شورای نگهبان به جهت رفع ابهام مورد بررسی قرار گرفت، شورای نگهبان به ماده ۵ این لایحه ایراد گرفته بود، در واقع ماده ۵ در مورد محاکمه اشخاصی از کشور طرف در کشور ما بود.

نماینده مردم بهارستان و رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی، افزود: شورای نگهبان در خصوص ارایه اطلاعات و اصرار محاکمه اشخاص به کشور مقابل، ایراد گرفته بود، از این رو کمیسیون پاسخ داد که ما مجبور به ارایه هر اطلاعات و اصراری نیستیم کما اینکه طرف مقابل می‌تواند خواسته خود را مطرح کند.

وی در توضیح دومین دستور کار جلسه، تصریح کرد: لایحه حمایت از کوکان و نوجوان که از مجلس هشتم و نهم به مجلس ارایه شده بود نیز موردبررسی قرار گرفت. دولت پیش از این مباحث مفصلی را در قالب ۸۰ ماده ارایه کرده بود که این موارد در کمیته تخصصی مطرح و در نهایت در قالب ۴۱ ماده به کمیسیون ارایه شد.

نوروزی با اشاره به اینکه ماده ۱ و ۲ این لایحه در کمیسیون مطرح و به تصویب رسید، گفت: ماده (۱) لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اهداف حمایت از کودکان و نوجوانان مشخص شده است، در واقع این لایحه جهت تضمین حمایت از کودکان و نوجوانان موضوع این قانون در مقابل مخاطرات و ارایه راهکارهای پیشگیرانه ارایه شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در این ماده دوم این لایحه نیز تعاریف اصطلاحاتی چون بی توجهی و سهل انگاری، سو رفتار، بهره‌کشی، معامله، فحشا، مبتذل، هرزه‌نگاری، خطر شدید و قریب الوقوع، بزه‌دیده و وضعیت مخاطره آمیز مشخص و روشن شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کارشناسانی از وزارت کشور، سازمان بهزیستی، وزارت دادگستری و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه حضور داشتند.

 

 

کانال تلگرامی موسسه حقوقی عدل آوران آرسیس:

@arsislaw

موضوعات