logo
logo
تکلیف نفقه و ارث فرزند متولد شده از عقد موقت

✅تکلیف نفقه و ارث فرزند متولد شده از عقد موقت چیست ؟

یک وکیل دادگستری درباره نحوه تعیین تکلیف نفقه و ارث فرزندی که در عقد موقت متولد شده توضیحاتی داد و گفت: فرزند عقد موقت در مواردی از جمله نسب، نفقه، ارث و سایر حقوق مانند فرزند عقد دائم است و قانون تفاوتی بین آنها قائل نشده است.

مهدی چگینی درباره عقد موقت اظهار کرد: عقد موقت نوعی از ازدواج است که در آن باید میزان مهر و مدت عقد مشخص شود و اگر مدت عقد معین نباشد عقد باطل خواهد بود.

وی ادامه داد: در عقد موقت الزامی به ثبت عقد نیست؛ مگر در صورتی که زن  باردار شود. همچنین زوجین در صورت تمایل می‌توانند این عقد را ثبت کنند. در عقد موقت طلاق وجود نداشته و با انقصا یا بذل مدت پایان می‌گیرد.

این وکیل دادگستری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: بذل مدت به معنای بخشش مدت زمان باقی مانده عقد موقت و عملی یک‎طرفه است. در واقع فقط مرد می‌تواند مدت باقی‎مانده را بذل کند و برای این کار نیازی به رضایت و پذیرش زن ندارد. وی گفت: اگر مرد باقی مدت عقد را بذل کند مهریه زن نصف می‌شود، برای مثال ممکن است مدت عقد یک سال باشد و مرد پس از ۱۱ ماه و ۲۰ روز اقدام به بذل مدت باقی‎مانده کند که در این صورت فقط باید نصف مهریه زن را بپردازد؛ زن در عقد موقت حقی نسبت به دریافت نفقه ندارد، مگر اینکه هنگام عقد موقت با مرد شرط کند که نفقه می‌خواهد یا باردار شود. چگینی تصریح کرد: فرزند عقد موقت در مواردی از جمله نسب، نفقه، ارث و سایر حقوق مانند فرزند عقد دائم است و قانون تفاوتی بین آنها قائل نشده است.

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات