logo
logo
جرایم عمومی نظامیان در صلاحیت دادسرای عمومی است

✅جرایم عمومی نظامیان در صلاحیت دادسرای عمومی است

معاون دادستان نظامی استان فارس گفت: جرایم عمومی نظامیان ارتباطی با دادسرا و دادگاه نظامی نداشته و در صلاحیت دادسرای عمومی است.

 

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، به نقل از سازمان قضایی نیروهای مسلح؛ همایش فصلی پیشگیری از جرایم و تخلفات فرماندهان و مدیران آموزشگاه احمد بن موسی (ع) ندسا برگزار شد.

در این همایش، دکتر احمدرضا کوچکی معاون دادستان نظامی استان به تشریح اصل ۱۷۲ قانون اساسی و صلاحیت‌های دادسرای نظامی پرداخت و گفت: جرایم عمومی نظامیان ارتباطی با دادسرا و دادگاه نظامی نداشته و در صلاحیت دادسرای عمومی است و در بعضی از جرایمی که در دادگاه نظامی رسیدگی و منجر به محکومیت یا تبرئه شخص می‌شود فرمانده می‌تواند حسب مورد تنبیهات انضباطی برای شخص در نظر بگیرد..

کوچکی به بحث سرقت اسلحه و اموال نظامی پرداخت و گفت: اسلحه و جزیی از آن اگر سرقت شود فقط شخص سارق تحت تعقیب نیست بلکه انباردار و کلیه افرادی که در این مورد دخالتی داشته باشند تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

وی افزود: این موضوع در خصوص اوراق دولتی هم صدق می‌کند؛ بی احتیاطی و بی مبالاتی باعث ارتکاب چنین جرم‌هایی می‌شود پس باید به هنگام خروج از اتاق، درب قفل و از اعتماد بیش از حد به سربازان وظیفه و حتی پایوران خودداری به عمل آید.
————————————

✅کاهش ۲۰ درصدی موجودی شعب با اجرای طرح پایش/ راه‌اندازی دو شعبه جدید دادیاری با هدف کاهش اطاله دادرسی

دادستان نظامی استان تهران از راه‌اندازی دو شعبه جدید دادیاری با هدف کاهش اطاله دادرسی خبر داد و گفت: کاهش زمان اوقات تعیین رسیدگی از مهمترین دستاوردهای اجرای طرح پایش شعب دادیاری است.

غلامعباس ترکی دادستان نظامی استان تهران با اشاره به اجرای طرح پایش شعب دادیاری در دادسرای نظامی تهران گفت: کاهش زمان اوقات تعیینی رسیدگی از مهمترین دستاوردهای اجرای طرح پایش شعب دادیاری است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به کثرت موجودی هر شعبه، اوقات تعیین‌شده بعضاً حتی به یک سال هم می‌رسید و حتی برخی پرونده‌ها فاقد وقت مقرر بودند که ضمن تعیین وقت برای تمامی پرونده‌ها، اوقات تعیینی نیز به کمتر از شش ماه کاهش یافت.

 

ترکی از راه‌اندازی دو شعبه جدید دادیاری با هدف کاهش اطاله دادرسی و متعادل ساختن موجودی شعب خبر داد و گفت: موجودی بالای پرونده‌ها باعث اطاله دادرسی شده که با راه‌اندازی دو شعبه دادیاری ششم و هفتم، حدوداً ۲۰ درصد موجود هر شعبه دادیاری کاهش یافت.

 

دادستان نظامی استان تهران ادامه داد: هرچند موجودی شعب دادیاری به حد استاندارد نرسیده لیکن دقت رسیدگی حتماً افزایش چشمگیری خواهد یافت که جلب رضایت ارباب‌رجوع و نیروهای مسلح را به دنبال خواهد داشت.

 

وی ارزیابی عملکرد قضات شعب دادیاری با طراحی کاربرگ‌های حاوی شاخص‌های کمی و کیفی را از دیگر دستاوردهای این طرح برشمرد.

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات