logo
logo
در جرایمی مانند رابطه نامشروع که تحقق آن‌ها…

✅چکیده:
در جرایمی مانند رابطه نامشروع که تحقق آن‌ها منوط به فعل دو یا چند نفر است چنانچه با تجدیدنظرخواهی یکی از متهمین دادگاه حکم برائت صادر کند، شامل متهمین دیگر نیز می‌شود، حتی اگر تجدیدنظرخواهی نکرده باشند.

?تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
?شماره رای نهایی: ۹۲۰۹۹۷۰۲۶۹۷۰۰۷۵۷

✅رای بدوی

در خصوص اتهام ۱- آقای ع.ص. فرزند غ.، ۲۰ ساله، مقیم تهران، شغل آزاد، مجرد، دارای سابقه کیفری و آزاد با تودیع وثیقه ۲- خانم س.ش. فرزند ع.، ۲۹ ساله، مقیم تهران، خانه‌دار، فاقد سابقه کیفری و بازداشت به لحاظ عجز از تودیع وثیقه هر دو دایر بر مشارکت در سرقت مقرون به آزار و رابطه نامشروع دون زنا؛ دادگاه با عنایت به محتویات پرونده و موضوع کیفرخواست ۳۰۰۷-۹۱ صادره از دادسرای ناحیه ۱۴ تهران و گزارش مرجع انتظامی و شناسایی متهمین توسط شکات و مال‌باختگان و گواهی پزشکی و قطع نظر از اعلام گذشت تعدادی از شکات و دفاعیات بلاوجه متهمان در دادگاه و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده بزهکاریشان را محرز دانسته و مستند به مواد ۴۷ و ۶۵۲ و ۶۲۷ و ۲۹۴ و ۲۹۷ و ۳۰۲ و ۳۷۷ و ۴۸۰ و ۴۸۱ و۴۸۴ قانون مجازات اسلامی حکم بر محکومیت متهم ردیف اول به تحمل سه سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشـت قبـلی و متـهم ردیـف دوم به تحمل یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی و هر یک به تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و رد عین یا مثل یا قیمت اموال در حق مال‌باختگان بابت سـرقت مقرون به آزار و هر یک از متهمان به تحمل ۹۰ ضربه شلاق تعزیری بابت رابطه نامشروع توأمان بابت ۱- سیاه‌شدگی پهلوی راست به پرداخت دو دینار ۲- خراشیدگی حارصه و تورم پهلوی راست جمعاً به پرداخت چهار دهم درصد دیه کـامله بـه عنوان ارش ۳- خراشیدگی حارصه انگشت دوم دست چپ به پرداخت یک صدم از یک دهم دیه کامله ۴- تورم انگشت دوم دست چپ به پرداخت پنج و نیم درصد دیه کامله ۵- دو عدد ساییدگی حارصه آرنج چپ به پرداخت یک درصد دیه کامله ۶- کبودی آرنج چپ به پرداخت یک دینار و نیم ۷- کبودی آرنج راست به پرداخت یک دینار و نیم ۸- جراحت بخیه شده دامیه سمت راست سر به پرداخت دو درصد دیه کامله در حق مصدوم خانم ن.ط. صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد .
?دادرس شعبه ۱۱۲۳ دادگاه عمومی جزایی تهران

✅رای دادگاه تجدید نظر

به موجب دادنامه شماره ۴۰۱۲۶۲ مورخ ۱۳۹۱/۱۲/۲۱ دادگاه عمومی جزایی شعبه محترم ۱۱۲۳ تهران آقای ع.ص. فرزند غ. و خانم س.ش. فرزند ع. به دلیل شرکت در سرقت و رابطه نامشروع حسب مورد به تحمل حبس، شلاق و رد مال و پرداخت دیه محکوم شده‌اند .یکی از محکوم‌علیهما یعنی آقای ع.ص. اعتراض کرده و رسیدگی مرحله تجدیدنظر را خواستار شده است .این دادگاه با مطالعه تمام اوراق پرونده اعتراض معترض را وارد تشخیص می‌دهد. زیرا صرف‌نظر از ایراداتی که در نحوه رسیدگی به اتهامات مطروحه مشهود است محتویات پرونده متضمن دلیلی نیست که ثابت نماید معترض مرتکب سرقت شده است و یا با محکوم‌علیها رابطه نامشروع داشته است. علی‌هذا نظر به این‌که بر اساس حدس و احتمال نمی‌توان رأی محکومیت صادر نمود و در معرض تحمل مجازات قرار دادن افراد نیازمند یقین قضایی و برهان قاطع دال بر بزهکاری می‌باشد با وصف این‌که محکوم‌علیها خانم س.ش. اعتراض نکرده‌اند نظر به این‌که بی‌گناهی وی نیز برای این دادگاه ثابت می‌باشـد به استنـاد تبصـره ۱ مـاده ۲۲ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب با نقض دادنامه معترض‌عنه رأی برائت آقای ع.ص. و خانم س.ش. صادر می‌گردد. این رأی قطعی است .
?رئیس شعبه ۶۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه/پژوهشگاه قوه قضائیه

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات