logo
logo
رأی قطعی بر انتقال موضوع سند توسط دادگاه حقوقی

✅چکیده:
چنانچه براساس اصالت سندی، رأی قطعی بر انتقال موضوع سند توسط دادگاه حقوقی صادر شده باشد و سپس حکم قطعی مجعولیت سند در دادگاه کیفری صادر شود، تقاضای ابطال مستقیم سند مذکور بدون اعاده دادرسی و نقض دادنامه حقوقی صادره مسموع نخوهد بود.

 

?تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۴/۰۵/۳۱ ?شماره رای نهایی: ۹۴۰۹۹۷۰۲۲۴۳۰۰۶۴۹

 

✅رای بدوی

در خصوص دادخواست خواهان به نام س.الف. فرزند س. به طرفیت خوانده به نام ف.الف. فرزند س. به خواسته ابطال سند پلاک ثبتی ۱۲۰/۳۷۳۸ بخش ۱۲ تهران علی الحساب مقوم به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۵۱ ریال با احتساب خسارت دادرسی دادگاه با بررسی اوراق و محتویات پرونده و ملاحظه مفاد دادخواست تقدیمی و دادنامه به شماره ۱۴۸۷-۳/۱۲/۸۴ این شعبه و دادنامه به شماره… شعبه ۱۰۸ دادگاه جزایی شهرری و دادنامه به شماره … شعبه ۳۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران و دادنامه به شماره …شعبه ۴۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران و نظر به اینکه مجعولیت بیع نامه بر اساس دادنامه قطعیت یافته محرز و مسلم بوده و اینک رأی قطعیت یافته دادگاه جزایی برای دادگاه حقوقی لازم الاتباع بوده و انتقال سند به نام خوانده با توجه به دادنامه جزایی قطعیت یافته در خصوص مجعول و جعل بودن بیع نامه بر خلاف موازین قانونی بوده و دفاعیه وکیل خوانده با توجه به قطعیت دادنامه کیفری مردود بوده و وکیل وی مجعول بودن و محکومیت کیفری موکل را قبول داشته و دفاع خاص و مؤثری معمول نداشته و ادعای وی در لایحه تقدیمی در مقابل دادنامه جزایی مزبور واهی و بی اساس بوده مع الوصف دادگاه با توجه به مراتب معنونه و احراز مجعول بودن بیع نامه بر اساس دادنامه مزبور دعوی مطروحه را مقرون به صحت تشخیص داده و مستنداً به مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آئین دادرسی مدنی حکم بر محکومیت خوانده به ابطال سند به پلاک ثبتی ۱۲۰/۳۷۳۸ بخش ۱۲ تهران و اعاده مالکیت ملک به حالت سابق و استقرار آن به نام مورث مرحوم س.الف. و تأدیه مبلغ ۵۰۰/۰۶۶/۱ ریال جمعاً بابت هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل در حق خواهان صادر و اعلام می‌نماید رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
?رئیس شعبه ۵ دادگاه عمومی حقوقی شهر ری

✅رای دادگاه تجدید نظر

درخصوص دادخواست آقای ح.س. وخانم ف.م. وکلای دادگستری به وکالت ازآقای ف.الف. فرزند س. به طرفیت خانم س.الف. فرزند س. به خواسته تجدیدنظرخواهی ازدادنامه شماره ۷-۱۶/۱/۹۴ صادره ازشعبه پنجم دادگاه حقوقی شهرری که به موجب این دادنامه به استناد رأی کیفری حکم به ابطال سند پلاک ثبتی ۳۷۳۸/۱۲۰ بخش ۱۲ تهران واعاده مالکیت ملک به حالت سابق واستقرار آن به نام مورث مرحوم س.الف. و پرداخت خسارت دادرسی در حق تجدیدنظرخوانده محکوم گردیده بدین توضیح که تجدیدنظرخواه به اتهام جعل مفادی مبایعه نامه بین خود و پدرش که متضمن خریداری شش دانگ پلاک ثبتی ۳۷۳۸/۱۲۰ بخش ۱۲ تهران بوده حسب شکایت احد از وراث (تجدیدنظرخوانده) به تحمل حبس و جزای نقدی محکوم شده است که در حال حاضر در حال تحمل کیفر می‌باشد. تجدیدنظرخواه با استناد به این مبایعه نامه مجعول در زمان حیات پدرش در شعبه پنجم دادگاه حقوقی شهرری دادخواست الزام به تنظیم سند به طرفیت پدرش تقدیم و دادنامه ۱۴۸۷-۳/۱۲/۸۴ ازسوی آن شعبه علیه پدرش صادر و این دادنامه قطعی و نهایتاً با صدور اجرائیه به موجب سند ۲۱۵۰۸۸-۳/۵/۸۸ دفترخانه شماره ۶ شهرری پلاک فوق را به نام خود منتقل نموده است لازم به ذکراست حسب محتویات پرونده مرحوم س.الف. دارای سه پسر و پنج دختر می‌باشد و احد از دختران علیه تجدیدنظرخواه شکایت و به استناد رأی کیفری خواستار ابطال سند شده است اما حالیه هرچند تجدیدنظرخوانده ضروری بوده صراحتاً ابطال سند تنظیمی در دفترخانه شماره ۶ شهرری را از دادگاه مطالبه کند البته آن هم به میزان سهم الارث خود اما چون سند ۲۱۵۰۸۸-۳/۵/۸۸ دفترخانه ۶ شهرری که به نام تجدیدنظرخواه می‌باشد یا سند اجرایی به دنبال دادنامه ..شعبه پنجم دادگاه عمومی حقوقی شهرری می‌باشد لازم است بدو امر تجدیدنظرخوانده از مجرای قانونی اعاده دادرسی نقض دادنامه اخیرالصدور را درخواست و به دنبال آن درخواست ابطال سند ۲۱۵۰۸۸-۳/۵/۸۸ دفترخانه ۶ شهرری آن هم به میزان سهم الارث خود را مطالبه کند و لذا به نظر این دادگاه تصمیم ۱۸/۱۲/۹۲طی دادنامه ۹۹۷ شعبه پنجم دادگاه عمومی حقوقی شهرری در صدور قرار عدم استماع دعوا صحیح و قانونی بوده است و این دادگاه به استناد مواد ۳۵۸ و۲ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن صدور حکم به نقض دادنامه شماره ۷-۱۶/۱/۹۴صادره از شعبه پنجم دادگاه حقوقی شهرری قرار رد دعوای خواهان خانم س.الف. را صادر و اعلام می‌دارد رأی صادره قطعی است.
?مستشاران شعبه ۴۳ دادگاه تجدیدنظر تهران

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات