logo
logo
رابطه نامشروع/به چه رابطه ای نامشروع میگویند؟

✅رابطه نامشروع/به چه رابطه ای نامشروع میگویند؟

علل گرایش به روابط نامشروع و مجازات قانونی این جرم : امروزه شبکه های اجتماعی، ماهواره​ها و اینترنت به آهستگی و با ملایمت با دلبری های خلاقانه روی یکی از نیازهای حساس انسان ها سایه افکنده و منجر به ایجاد حس پرشوری به نام تنوع طلبی جنسی در هر دو جنس ,و حتی زنان و مردان متاهل شده است.از طرفی ضعف ایمان و باورهای اخلاقی، افزایش مشکلات زوجین به دلیل تضادها و پیچیدگی‌های زندگی، افزایش استرس‌های اقتصادی، نارضایتی عاطفی در روابط زناشویی، ناتوانی جنسی، حس انتقام جویی نسبت به بی وفایی همسر، گسترش تنوع و امکان روابط متعدد و در بین مجردان بالارفتن سن ازدواج، تمایل به زندگی مجردی، روابط جنسی آزاد و تنوع طلبی و …. در گرایش زنان و مردان به رابطه نامشروع جنسی موثر هستند.

در حال حاضر رابطه با جنس مخالف در برخی گروه‌ها به نوعی مد تبدیل شده، به گونه‌ای که اگر دختری دوست پسر و پسری دوست دختر نداشته باشد، برای او کسر شان محسوب می‌شود.

گروهی بر این عقیده اند که مردان بیش از زنان به رابطه نامشروع گرایش دارند و مهم ترین عامل در گرایش آن ها به رابطه نامشروع، انگیزه های هیجانات جنسی، نارضایتی از روابط عاطفی و عدم توانایی در حل تعارضات زناشویی است. آنان بر این باورند: تعداد مردانی که با وجود داشتن همسر اول تن به ازدواج دوم می دهند یا با دختران و زنان مجرد و حتی متاهل وارد رابطه می شوند، کم نیستند و اغلب این مردان، نداشتن رابطه جنسی لذتبخش و رضایتمندی را دلیل قانع کننده ای برای این رفتار خود می دانند.

در مقابل گروه دیگری با اشاره به این که در زمانه کنونی محرک ها بر تنوع طلبی زنان نیز افزوده است و در مواردی شاهد روابط بین زنان با پسران یا مردان متاهل هستیم، می گویند: تنوع طلبی در زنان برخلاف مردان ریشه در نارضایتی جنسی نداشته و اغلب نوعی کمبود یا خلأ عاطفی است که موجب گرایش این جنس به برقراری روابط عاطفی و سپس رابطه جنسی نامشروع می شود. هرچند در این بین نباید ناتوانی جنسی و سردی برخی مردها را نادیده گرفت. که این خود میتواند دلیل گرایش به رابطه نامشروع گروهی از زنان باشد. معمولا زنان در این گونه روابط آسیب پذیرترند؛ چراکه ممکن است مرد فقط از روی هوس با زنی رابطه برقرار کند، اما قلب و احساسش درگیر آن زن نشود، به همین دلیل در صورت دوری آسیب کمتری می بیند و براحتی هم می تواند رابطه پنهانی را خاتمه بدهد، ولی این تنوع طلبی در زنان مخرب و خانمانسوز است، چراکه نگرش زن به مسائل جنسی براساس عواطف او شکل می گیرد و زنان براحتی مردان نمی توانند صورت مساله را پاک کرده و ذهن را از درگیری عاطفی تخلیه کنند، از طرفی تعدد روابط نامشروع در زنان بسیاری از ارزشها و حرمتهای انسانی آنان را از بین برده  و رجوع به زندگی عادی شرافتمندانه برایشان بسیار سخت و دشواری خواهد بود. بنابراین زنان در گروه جنس آسیب پذیر قرار دارد.

تنها چیزی که می توان با اطمینان کامل بیان کرد این است که همه زنان تشنه تعریف، تمجید و محبت هستند و نداشتن یک رابطه گرم و صمیمانه با همسر می تواند عطش عاطفی را برانگیخته و موجب شکل گیری حس تنوع طلبی عاطفی در آنان شود. ممکن است آغاز این روابط هیجانی و لذتبخش باشد اما این مسکن مناسبی نیست  و اگر بر فرض فردی با دلایل موثق چنین نسخه ای را برای خود تجویز کند باید بداند که جنس این مسکن بمانند مواد مخدر اعتیاد آور است که ترک دشوار خواهد بود. گرچه هیچ مرد یا زنی نمی تواند ادعا کند که در زندگی خود دست کم به لحاظ ظاهری با فردی بهتر، زیباتر یا جذاب تر از شریک زندگی اش مواجه نخواهد شد، اما باید این حس را تحت​کنترل درآورد.

توصیه می شود که علت گرایش به رابطه نامشروع و تنوع طلبی زوج یا زوجه توسط روان شناس خبره و کارآمد مشخص شود. شاید نوعی اختلال شخصیتی، ناتوانی یا نارضایتی جنسی، خلأ عاطفی و… باشد که فرد را به زندگی بی وفا و درگیر روابط چندگانه می کند. بسیار هستند مردان و زنانی که از طریق مراجعه به متخصصان و مشاوران روانشناسی و امور تربیتی خود را درمان نموده اند.

مجازات جرم رابطه نامشروع

انجام هرگونه عملی که با عفت عمومی جامعه در تعارض باشد، رابطه ی نامشروع تعریف می شود. مثلا در صورتیکه پسر و دختری با هم دوست باشند و میان آنها با ارسال پیامک، حرف های مبتذل و مستهجن رد و بدل شود، رابطه نامشروع تلقی میگردد.

یعنی رابطه ی نامشروع به معنای رابطه جنسی نیست و معاشرت میان دو نفر نیز ممکن است رابطه ی نامشروع باشد.

رابطه نامشروع یک جرم است . مراحل ثبت و رسیدگی به جرم رابِطه نامشروع در آیین دادرسی کیفری مشخص شده است.یکی از راه های ثبت شکایت جرم رابطه نامشروع مراجعه به دفاتر خدمات قضایی است که بعد از پرداخت هزینه دادرسی ، شکایت ثبت می شود . بعد از ثبت شکایت رسیدگی و تحقیق درباره جرم آغاز و در صورت احراز جرم ، پرونده به دادگاه ارسال می شود .

با توجه به اینکه جرم رابطه نامشروع، مجازات عمومی دارد، مدعی‌العموم (دادستان) بدون شکایت شاکی خصوصی بر مبنای گزارش ضابطین قضایی و ….  نیز می‌تواند وارد رسیدگی گردد.

مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار، با توجه به خیانت جنسی زن، متفاوت است و متناسب به نوع عمل انجام شده، مجازات در نظر گرفته می‌شود. هرگونه ارتباط فیزیکی زن شوهردار با مرد نامحرم که از روی شهوت باشد، مصداق بارز رابطه نامشروع غیر زنا با زن شوهردار خواهد بود.

زنا، به معنای داشتن رابطه جنسی و عمل دخول میان زن و مرد میباشد و کاملا با رابطه نامشروع تفاوت دارد.

و اما مجازات رابطه نامشروع:

۱- شلاق: درصورتی‌که رابطه نامشروع زن شوهردار با دیگری، به‌صورت زنا نباشد و تنها تماس فیزیکی و بوسیدن باشد، به مجازات تعزیری درجه ۶ و تا ۹۹ ضربه شلاق در خصوص جرائم منافی عفت (کارهای نامناسب خلاف عرف و شرع) محکوم خواهد شد.

۲- اعدام: درصورتی‌که رابطه نامشروع زن شوهردار از جنس زنا باشد، با توجه به شوهردار بودن زن، زنای مُحصنه محسوب شده و مجازات اعدام را به دنبال دارد. اگر مرد هم دارای همسر باشد، به اعدام محکوم می‌شود اما اگر مجرد باشد، ۱۰۰ ضربه شلاق حدی خواهد خورد.

۳- رجم (سنگسار):  هرگاه امکان مجازات رجم (سنگسار) و اعدام وجود نداشته باشد، و یا به هر دلیلی رابطه از احصان خارج شود، مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار، ۱۰۰ ضربه شلاق حدی خواهد شد.

 

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات