logo
logo
رسیدگی مجدد به دعوای عسر و حرج زوجه

✅ رسیدگی مجدد به دعوای عسر و حرج زوجه

پس از صدور حکم قطعی دراین‌باره، به لحاظ اینکه امری حادث است بلامانع به نظر می‌رسد.

?تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
?شماره رای نهایی: ۹۲۰۹۹۷۰۹۰۷۲۰۰۸۷۲
?مرجع صدور: شعبه ۱۲ دیوانعالی کشور

✅رای دیوان

فرجام‌خواهی وارد است زیرا :
۱ـ خواسته به‌موجب دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش از طریق اعمال وکالت مستند به بند ب از شروط ضمن عقد است دادگاه نخستین علاوه بر استناد به ماده ۱۱۳۰قانون مدنی به ماده ۱۱۱۹ قانون مذکور هم استناد کرده است که صرف‌نظر از اینکه رسیدگی مجدد به دعوی عسر و حرج زوجه به لحاظ اینکه امری حادث است بلامانع می‌باشد در مانحن‌فیه ضرورت داشته با توجه به خواسته خواهان و تصریح آن در حدود خواسته دادگاه‌ها رسیدگی و اظهارنظر می‌کرده‌اند که در مرحله تجدیدنظر با حذف ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی موضوع قابلیت اصلاح را داشته و دارد.
۲ـ به‌موجب دادنامه‌های ۱۱۸ـ۱۴/۲/۱۳۸۸ شعبه ۱۰۷۲ دادگاه عمومی تهران و ۵۲۵ـ۱۶/۸/۱۳۸۸ شعبه ۱۰۵۲ دادگاه عمومی جزایی تهران زوج به اتهام ایراد ضرب‌وجرح به پرداخت دیه محکوم‌شده که دلیل بر استمرار سوء ‌رفتار زوج دارد.
۳ـ گواهان در مورد سوء رفتار مستمر زوج گواهی داده‌اند و دادگاه نخستین که شهادت شهود را استماع نموده سوء رفتار زوج را احراز کرده است.
۴ـ اختلافات زوجین سال‌هاست ادامه دارد مفارقت طولانی‌مدت و تشکیل پرونده‌های عدیده موجب عمیق‌تر شدن اختلافات شده به‌نحوی‌که با لحاظ سوء رفتار زوج ادامه زندگی مشترک برای زوجه ممکن نبوده و نمی‌باشد به همین لحاظ زوجه حاضرشده کلیه حقوق مالی خود شامل نفقه اجرت‌المثل جهیزیه و مهریه را در قبال طلاق به لحاظ کراهتی که از زوج دارد بذل نماید.
۵ـ گزارش مشروح و مفصل مددکار اجتماعی دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران هرچند حاکی است که تشدید اختلافات زوجین به لحاظ انتقال آپارتمان‌های ادعایی زوج است امّا دلایل صریح بر سوء‌ رفتار زوج به‌صورت مستمر و از ابتدای زندگی مشترک دارد که دلالت بر تحقق شرط ضمن عقد ازدواج را دارد.
لذا بنا به‌مراتب فوق و اینکه محرز و مسلم است که شرط ضمن عقد (‌سوء رفتار مستمر زوج نسبت به زوجه ) تحقق‌یافته رأی شماره ۰۸۵۷ـ۲۳/۵/۱۳۹۲ شعبه ۳۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برخلاف مندرجات پرونده می‌باشد لذا به استناد بند ج ماده ۴۰۱ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امـور مـدنی رأی فـرجام‌خـواسته را نقـض و رسیدگی مجـدد به پرونده به شعبه هم‌عرض دادگاه یادشده ارجاع می‌گردد.
?رئیس شعبه ١٢ دیوان‌عالی کشور ـ مستشار
/پژوهشگاه قوه قضاییه

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات