logo
logo
سرمایه گذاری و ماجرای کلاهبرداری با این شیوه

✅کلاهبرداری از طریق ترغیب به سرمایه گذاری

جرم کلاهبرداری ازجمله جرایم علیه اموال و مالکیت است که عبارت است از تحصیل مال غیر که با توسل به وسایل متقلبانه از طرف کلاهبردار ارتکاب می یابد. کلاهبرداری از جرایم مالی است؛ مال چیزی است که ارزش اقتصادی داشته و قابل تقویم به پول باشد. در جرم کلاهبرداری هر چیزی که مالیت داشته باشد اعم از منقل و غیرمنقول موضوع جرم کلاهبرداری قرار می گیرد و اگر کسی با تثبیت به وسایل متقلبانه مال دیگری را از ید مالک آن خارج کند و به تصاحب خود در بیاورد یا آن را با انجام مانورهایی متقلبانه با قیممت پایین تر از قیمت واقعی بخرد با تحقق سایر شرایط، کلاهبرداری تلقی می گردد. لازم به ذکر است در کلاهبرداری بردن مال قربانی باید از طریق فریب دادن باشد. در این بین ماجرای کلاهبرداری از طریق ترغیب به سرمایه گذاری رو مورد بحث قرار خواهیم داد .

ماجرای یک کلاهبرداری از طریق دعوت به سرمایه گذاری

مردی که به بهانه سرمایه‌گذاری در راه اندازی پروژه منوریل منطقه صادقیه تهران و احداث مجتمع‌های مسکونی در خارج از کشور، صدها میلیون تومان از مردم کلاهبرداری و فرار کرده بود، تحت تعقیب پلیس تهران قرار گرفت.متهم فراری با حضور در مراسم عروسی و عزا، افراد را برای سرمایه‌گذاری شناسایی کرده و فریبشان می‌داد.
چندی پیش مردی با حضور در شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای ناحیه ۲ تهران، علیه مردی به اتهام کلاهبرداری یکصد میلیون تومانی شکایت کرد.در مراسم ختم در خانه یکی از اقوامم در تهران با مردی آشنا شدم که با معرفی خود به عنوان فردی پولدار و برج‌ساز، ادعا می‌کرد در زمینه احداث مجتمع‌های مسکونی در ایران و خارج از کشور فعالیت دارد. قرار است در یکی از کشورهای اروپایی نیز برجی احداث کند.
در ادامه این گفت‌وگو او مدعی شد در احداث این پروژه افراد خارجی مبالغی به دلار در شرکتش سرمایه‌گذاری کرده‌اند و او با سفر به ایران درصدد است سرمایه‌گذاران را از میان هموطنان خود انتخاب کند تا سود بیشتر آن نصیب آنها شود تا سرمایه‌گذاران خارجی بنابراین پس از جلب اعتمادم نسبت به این مرد، صد میلیون تومان برای سرمایه‌گذاری به وی دادم و قرار شد دو هفته بعد برای عقد قرار داد نهایی با من ملاقات کند، اما دیگر از وی خبری نشد.از طریق یکی از اقوام مطلع شدم یکی از آشنایان که پیش از این در زمینه احداث مجتمع‌های مسکونی فعالیت می‌کرده، به ایران بازگشته و قرار است در یک پروژه مهم شهرداری که در زمینه راه‌اندازی منوریل منطقه صادقیه تهران است، فعالیت خود را آغاز کند و من هم تصمیم گرفتم در این پروژه سرمایه‌گذاری کنم.او به من اطمینان داد اگر در این پروژه سرمایه‌گذاری کنم و افراد دیگری را هم برای سرمایه‌گذاری در این کار تشویق کنم، سود بیشتری به من تعلق می‌گیرد بنابراین اعتمادم به وی جلب شد و ۷۰ میلیون تومان سرمایه خودم و چند صد میلیون دیگر را که متعلق به دوست و اقوامم بود، در حضور خود سرمایه‌گذاران به این مرد تحویل دادم و قراردادهایی میانمان منعقد و قرار شد او هر ماه مبالغی را به عنوان سود به حسابمان واریز کند و علاوه بر آن بخشی از پول سرمایه‌گذاریمان را هم در پروژه‌های ساختمانی سرمایه‌گذاری و سودی را هم بابت این کار به ما پرداخت کند.
در این مرحله با اطلاعات به دست آمده چهره‌نگاری رایانه‌ای از متهم فراری انجام و معلوم شد تصویر وی با همان متهم فراری که پلیس پیش از این در تعقیبش بوده مطابقت دارد و متهم هر دو شاکی را به دام انداخته است.در حالی که پلیس در جستجوی متهم فراری بود، افراد دیگری هم با حضور در مرکز پلیس، از مرد شیاد به اتهام کلاهبرداری میلیونی شکایت کردند.
در مرحله بعدی مشخص شد کلاهبردار فراری، در مجالس عروسی و عزای مردم و اقوام خود مردم را فریب داده و به دام انداخته و به بهانه سرمایه‌گذاری، صدها میلیون تومان از آنها کلاهبرداری کرده است.بنابراین گزارش، ماموران با اطلاعات به دست آمده از شاکیان و خانواده متهم فراری، جستجوی گسترده را برای دستگیری متهم آغاز کردند.چندی پیش مردی با حضور در شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای ناحیه ۲ تهران، علیه مردی به اتهام کلاهبرداری یکصد میلیون تومانی شکایت کرد.
در مراسم ختم در خانه یکی از اقوامم در تهران با مردی آشنا شدم که با معرفی خود به عنوان فردی پولدار و برج‌ساز، ادعا می‌کرد در زمینه احداث مجتمع‌های مسکونی در ایران و خارج از کشور فعالیت دارد. قرار است در یکی از کشورهای اروپایی نیز برجی احداث کند. او مدعی شد در احداث این پروژه افراد خارجی مبالغی به دلار در شرکتش سرمایه‌گذاری کرده‌اند و او با سفر به ایران درصدد است سرمایه‌گذاران را از میان هموطنان خود انتخاب کند تا سود بیشتر آن نصیب آنها شود تا سرمایه‌گذاران خارجی بنابراین پس از جلب اعتمادم نسبت به این مرد، صد میلیون تومان برای سرمایه‌گذاری به وی دادم و قرار شد دو هفته بعد برای عقد قرار داد نهایی با من ملاقات کند، اما دیگر از وی خبری نشد.در جستجوی او بودم تا این که متوجه شدم وی از تعدادی از اقوامشان نیز کلاهبرداری کرده و متواری شده است. در حالی که تحقیقات برای دستگیری مرد شیاد آغاز شده بود، زنی با حضور در مرکز پلیس علیه یک مرد شیاد به اتهام کلاهبرداری شکایت کرد.

مستندات قانونی در خصوص کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری

ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری
هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه های یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال واختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش آمدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود .
در صورتیکه شخص مرتکب بر خلاف واقع عنوان یا سمت ماموریت از طرف سازمانها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت یا شرکتهای دولتی یا شوراها یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی و بطور کلی قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح و نهادهاو موسسات مامور بخدمت عمومی اتخاذ کرده یا اینکه جرم با استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسائل ارتباط جمعی از قبیل رادیو ، تلویزیون، روزنامه و مجله یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی صورت گرفته باشد یا مرتکب از کارکنان دولت یا موسسات و سازمانهای دولتی یا وابسته به دولت یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی بخدمت عمومی باشد علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از ۲ تا ده سال و انفصال ابد از خدمت دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود.
تبصره ۱- در کلیه موارد مذکور در این ماده در صورت وجود جهات و کیفیات مخففه دادگاه میتواند با اعمال ضوابط مربوط به تخفیف ، مجازات مرتکب را فقط تا حداقل مجازات مقرر در این ماده (حبس) وانفصال ابد از خدمات دولتی تقلیل دهد ولی نمیتواند به تعلیق اجرای کیفر حکم دهد.
تبصره ۲- مجازات شروع به کلاهبرداری حسب مورد حداقل مجازات مقرر در همان مورد خواهد بود و درصورتی که نفس عمل انجام شده نیز جرم باشد، شروع کننده به مجازات آن جرم نیز محکوم میشود.
مستخدمان دولتی علاوه بر مجازات مذکور چنانچه در مرتبه مدیر کل یا بالاتر یا هم‌طراز آنها باشند به انفصال دائم از خدمات دولتی و در صورتی که در مراتب پائین تر باشند به شش ماه تا سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم می شوند.

ماده ۶۷ قانون تجارت الکترونیکی
هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی، با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از «داده‌پیام»ها، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسائل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف«داده‌پیام»، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و غیره دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظائر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه، اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال ماخوذه محکوم می‌شود.
تبصره- شروع به این جرم نیز جرم محسوب و مجازات آن حداقل مجازات مقرّر در این ماده می‌باشد.

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات