logo
logo
صورت‌جلسه نشست قضایی مزاحمت ملکی

#ممانعت_از_حق
#مزاحمت_ملکی

صورت‌جلسه نشست قضایی

برگزار شده توسط
استان البرز/ شهر کرج
تاریخ برگزاری
۱۳۹۵/۱۱/۱۳
موضوع

مزاحمت ملکی

پرسش
تفاوت و تشابه ارکان سه گانه جرم ممانعت از حق ملکی و ایجاد مزاحمت ملکی چیست؟ آیا ادعای مالکیت تاثیری در تعیین عنوان مجرمانه دارد یا خیر؟ آیا احداث نانوایی در کنار منزل مسکونی شاکی که موجب انتقال گرما و ترک در دیوار شده مزاحمت ملکی است؟

نظر اتفاقی
مزاحمت دائمی است ولی ممانعت لحظه ای است؛ در مزاحمت حق مالکیت قطع نمی شود. نظریه ابرازی۱: این عمل جرم نیست چون هدف نانوا از احداث نانوایی اذیت و آزار همسایه نیست، بلکه کسب و کار است و سوء نیت ندارد. نظریه ابرازی۲: جرم مزاحمت ملکی محقق است. نظریه ابرازی۳: در مزاحمت عمل مزاحم جزئی است، در ممانعت عمل مانع کلی است.
نظر هیئت عالی
ممانعت از حق همانگونه که در ماده ۱۵۹ قانون آیین دادرسی مدنی تصریح شده، ممانعت متهم از حق استفاده صاحب حق از حق انتفاع و حق ارتفاق است در حالی‌که طبق ماده ۱۶۰همان قانون مزاحمت، ایجاد اخلال و زحمت برای متصرف است. بنابراین تفاوت عنصر مادی جرم کاملاً متفاوت است. در ممانعت، ایجاد مانع برای حق انتفاع و ارتفاق صاحب حق است ولیکن عنصر مادی مزاحمت ایجاد اختلال و زحمت برای متصرف ملک است. در جرم ممانعت از حق، صاحب حق نسبت به تمتع از حق خود محروم می‌شود، ولیکن در مزاحمت به خوبی نمی‌تواند از حق خود استفاده کند. بنابراین تأسیس نانوایی مزاحمت محسوب نمی‌شود/مرکز آموزش قوه قضاییه

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@

موضوعات