logo
logo
صورت مجلس تفکیکی چیست

صورت مجلس تفکیکی چیست؟

تفکیک در لغت به معنی جداکردن قطعات از یکدیگر. صورت مجلس تفکیکی ، به سندی گفته می شود که اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع مال غیر منقول ، صادر می کند و در آن ، مشخصات مربوط به بخش های تفکیک شده مال غیر منقول ، در آن درج شده است . دریافت صورتمجلس یا صورتجلسه تفکیکی ، جهت دریافت سند رسمی مالکیت کاربرد دارد. اخذ سند ملکی ، نشان دهنده حق مالکیت فرد نسبت به یک مال غیر منقول است.می توان گفت تفکیک، عملی است اداری که با تقاضای مالک یا مالکین، توسط اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک نسبت به املاک مشاع و غیر مشاع انجام پذیرفته و در نتیجه ملک به چند قطعه با مشخصات معین، تبدیل می گردد.

شرایط دریافت صورت مجلس تفکیکی چیست و متقاضی می تواند برای دریافت صورت مجلس تفکیکی از اداره ثبت اسناد و املاک ، اقدام نماید ؟

یکی از مهم ترین شرایط دریافت صورت مجلس تفکیکی ، تفکیک مال غیر منقول است . تفکیک مال غیر منقول ، با افراز و همچنین تقسیم ، متفاوت است . در واقع ، تفکیک مال غیر منقول ، به معنای آن است که متقاضی ، قصد دارد آن مال را به قطعات کوچکتری تقسیم نموده و برای هر کدام از آنها ، سند جداگانه ای دریافت نماید. بر این اساس ، برای تفکیک نمودن اموال غیر منقول ، نیازی به آن نیست که در آن ملک ، چند مالک به نحو اشاعه ، حقوق مالکانه داشته باشند . لذا در صورتی که یک مال غیر منقول مانند زمین ، صرفا یک مالک داشته باشد و این مالک ، بخواهد اقدام به تفکیک آن به قطعات کوچکتر نماید نیز ، این امر امکان پذیر است. از جمله دیگر شرایط دریافت صورت مجلس تفکیکی ، آن است که متقاضی ، با دارا بودن شرایط لازم ، اقدام به درخواست صورت جلسه تفکیکی ، از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع مال غیر منقول نموده و پس از ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه های قانونی مربوطه ، این سند را دریافت نماید.

در این شرایط ، لازم است که کارشناس اداره ثبت اسناد و املاک ، عدم مغایرت نقشه ملک با موارد مندرج در گواهی پایان کار را مورد بررسی قرار داده و عدم تجاوز ملک به شوارع ، معابر و املاک مجاور را تایید و کروکی آن را ترسیم نماید . در پایان این مراحل ، گواهی صورت مجلس ، صادر خواهد شد.

 

چه تفاوتی میان تفکیک و افراز وجود دارد؟

می توان گفت علی رغم شباهت هایی که میان تفکیک و افراز وجود دارد اما عملا این دو با یکدیدگر متفاوت هستند. یکی از این تفاوت ها آن است که در افراز حتما باید ملک به ‌صورت مشاعی باشد، ولی در تفکیک حتی زمانی که مالک یک نفر باشد، می‌تواند اقدام به تفکیک و تقسیم ملک خود کند. به عبارت دیگر اگر ملک مشاعی تفکیک شود، اشتراک آن می‌ماند؛ اما در افراز ملک از حالت اشاعه خارج و سهم هر شریک مشخص و جدا می‌شود، زیرا تا قبل از افراز هر یک از شرکا در جزء‌جزء مال سهم مشترکی دارند. مبنای افراز ملک مشاعی براساس سهم شرکا در مالکیت است؛ به عنوان مثال در یک ملک یکی از شرکا مالک دو دانگ و دیگری چهار دانگ است؛ که در این صورت افراز با توجه به سهام تقسیم می‌شود، نه به‌ صورت مساوی ولی در تفکیک، مبنا بر آن است که فروش قطعات آسان‌ تر صورت پذیرد. در صورت اختلاف بین شرکا در افراز ممکن است تعیین تکلیف نهایی با دادگاه باشد، ولی چون در تفکیک جدا کردن سهم مالکان مطرح نیست، همواره در صلاحیت اداره‌‌ ثبت است.

 

مراحل دریافت صورت مجلس تفکیکی چیست؟

  • گواهی عدم تجاوز ملک به شوارع، حریم و املاک مجاور مضاف بر گواهی عدم تعارض و امضاء صورت مجلس به وسیله نماینده و نقشه بردار ثبت
  • گواهی مالکیت متقاضی تفکیک به وسیله متصدی دفاتر املاک
  • گواهی عدم بازداشتی به وسیله متصدی دفتر بازداشتی
  • تطبیق و تایید مفاد صورت مجلس با ضوابط و مقررات مربوط به وسیله رئیس ثبت یا معاون وی و دستور وصول هزینه قانونی تفکیک به قسمت حسابداری
  • محاسبه هزینه تفکیک و تسلیم فیش بانکی به ذینفع و ضبط یک نسخه از آن پس از پرداخت در پرونده امضایصورت مجلس تفکیکی به وسیله رئیس ثبت یا معاون وی
  • صدور صورت مجلس تفکیکی و ارسال نسخه دوم به دفترخانه متقاضی به وسیله متصدی اموردفتری

 

نحوه طرح دعوی الزام خوانده به اخذ صورتمجلس تفکیکی چگونه است؟

در صورتی که خریدار تصمیم به طرح دعوی و تقدیم دادخواست در این زمینه را داشته باشد، باید در قسمت خواسته، تقاضای محکومیت خوانده به انجام تعهد مبنی بر اخذ صورتمجلس تفکیکی یا اخذ صورتمجلس تفکیکی را در دادخواست ذکر کند. دعوی الزام خوانده به اخذ صورتمجلس تفکیکی از زمره دعاوی غیرمالی  محسوب می شود و در صلاحیت دادگاه  عمومی حقوقی محل وقوع ملک می باشد. دعوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی، باید به طرفیت همه مالکین ملک طرح ‌شود یعنی تمامی اشخاصی که ملک را خرید و فروش قرار داده اند و همچنین نام شخصی که صاحب سند می باشد باید در دادخواست ذکر شود و اگر به طرفیت کلیه مالکین مطرح نشود دعوی رد خواهد شد. در صورتی که رای قطعی دادگاه مبنی بر الزام خوانده به اخذ صورت مجلس تفکیکی و پایان‌ کار باشد و محکوم علیه از اجرای رای دادگاه استنکاف نماید بنا به دستور دادگاه، خواهان می تواند خودش اقدام به اخذ صورتمجلس تفکیکی نماید و پس از انجام آن کلیه هزینه‌ها و خسارات دادرسی را از محکوم علیه مطالبه نماید.

موضوعات