logo
logo
نکاتی درمورد تبدیل شرکت ها به یکدیگر

نکاتی درمورد تبدیل شرکت ها به یکدیگر

برای بررسی تبدیل شرکت‌ها، مهم است که به نکات زیر اشاره کنیم. ممکن است برای کسب و کارهای کوچک بهتر باشد که ابتدا شرکت با مسئولیت محدود را ثبت کرده و پس از رشد، به شرکت سهامی خاص تبدیل شوند. به عنوان مثال، شرکت‌های تجاری با مسئولیت محدود حداقل باید دو سال از تاریخ ثبت گذشته باشند تا بتوانند به شرکت سهامی خاص تبدیل شوند (بند ب ماده ۲ دستورالعمل تبدیل شرکت ۱/۱۱/۱۳۹۹).

در مورد امکان تبدیل کلیه شرکت‌ها به یکدیگر، در سال ۱۳۹۲ محدودیت خاصی وجود نداشت. اما با توجه به موارد تقلبی که پدیدار شده بود، تبدیل شرکت‌ها به یکدیگر به وسیله بخش‌نامه‌ای که در تاریخ ۴/۸/۱۳۹۲ ابلاغ شد، تا سال ۱۳۹۹ تنها در صورتی ممکن بود که این تبدیل به صورت صریح در قانون پیش‌بینی شده باشد. اما با ابلاغ دستورالعمل ثبت تبدیل شرکت‌های تجاری با شماره ۱۹۰۹۵۵/۹۹ مورخ ۱/۱۱/۱۳۹۹، این امکان فراهم شده که انواع شرکت‌ها به یکدیگر تبدیل شوند، از جمله تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص در چهارچوب این دستورالعمل.

سوم) شرایط تبدیل شرکت‌ها به یکدیگر

در مورد تبدیل شرکت‌ها، این عمل با رعایت اساسنامه، شرکت‌نامه، و دیگر مقررات به تصویب رکن صلاحیت‌دار داخلی شرکت می‌رسد. شرایط عمومی تبدیل شرکت به شرح زیر است:

الف: حداقل باید الزامات قانونی مرتبط با نوع جدید شرکت، مانند تعداد شرکاء یا سهامداران و میزان سرمایه را داشته باشد.

ب: حداقل باید دو سال از تاریخ ثبت گذشته باشد و برای شرکت‌های سهامی، دو ترازنامه باید به تصویب رسیده باشد.

پ: تمام سرمایه شرکت باید به صورت کامل تأدیه و ثبت شده باشد.

ت: شرکت نباید دچار ممنوعیت‌های مالیاتی به دلیل بدهی یا غیرفعالی باشد.

ج: تبدیل شرکت نباید به دلیل حکم یا دستور قضایی ممنوع شده باشد. همچنین، در زمان تبدیل، صورت دارایی شرکت باید به تأیید کارشناس رسمی دادگستری برسد و به مرجع ثبت ارائه شود (ماده ۸ دستورالعمل).

موضوعات