logo
logo
طرح تخفیف در مجازات اعدام باز هم برگشت خورد

✅طرح تخفیف در مجازات اعدام باز هم برگشت خورد

نمایندگان مردم در خانه ملت طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر را به منظور بررسی مجدد و رفع ایرادات وارده به کمیسیون قضائی ارجاع دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی مقرر کردند برای چندمین بار طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر در رابطه با تخفیف مجازات اعدام برای محکومین قاچاق مواد مخدر به کمیسیون قضائی ارجاع شود.

این تصمیم با ۱۶۳ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۹۴ نماینده حاضر در جلسه اخذ شد.

بنابراین گزارش دکتر لاریجانی اشکال این طرح را به تبصره یک بند «ت» ماده ۴۵ آن وارد دانست و در این رابطه گفت: علاوه بر اشکال به تبصره یک برخی موارد چندین بار تکرار شده است لذا بهتر است کمیسیون حقوقی قضائی با کمک از معاونت حقوقی این طرح را بررسی دقیق تر کرده و پس از آن مجددا به صحن بیاورد.

بنابراین گزارش در جریان بررسی این طرح در صحن علنی نماینده دولت با کلیات آن موافقت و با جزئیات آن مخالفت کرده و آن را نیازمند بررسی بیشتر از سوی ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر دانستند.

همچنین سخنگوی کمیسیون قضائی در دفاع از این طرح گفت: به دلیل افزایش آسیب های اجتماعی جدی برای خانواده های محکومین به اعدام در جامعه، ماده ۴۵ قانون مبارزه با مواد مخدر از سوی کمیسیون قضائی مورد اصلاح قرار گرفته است این در حالی است که با وجود اعدام های متعدد اما تاکنون از میزان گرایش به اعتیاد و قاچاق مواد مخدر کاسته نشده است.

وی با بیان اینکه اکنون ۵ هزار و ۳۰۰ نفر در انتظار اعدام هستند و این معضلی بزرگ برای خانواده های محکومین به اعدام محسوب می شود، گفت: ما در این طرح نگفته ایم که اعدام حذف شود بلکه معتقدیم این حکم باید تنها برای افراد مستحق اعدام صادر شود چرا که بسیاری از این افراد به دلیل فقر مالی و مشکلات معیشت زندگی مورد سوءاستفاده مافیای مواد مخدر قرار گرفته اند.

سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی همچنین تاکید کرد: تاکنون حتی یک قاضی با این طرح مخالفت نکرده بلکه قضاتی که بیش از ۱۸ سال سابقه قضاوت داشته و بیشترین حکم اعدام را صادر کرده است و همچنین کارشناسان علمی و عملی به ما به خاطر تدوین این طرح احسنت گفتند.

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات