logo
logo
قانونی شدن سقط جنین در آرژانتین

✅قانونی شدن سقط جنین در آرژانتین

بنا بر گزارش های رسمی منتشره، از سال ۱۹۸۳ تاکنون ۳۰۰۰ تن از زنان باردار در کشور آرژانتین به دلیل سقط جنین مخفیانه جان خود را از دست دادند. مواردی از این دست سبب شد تا بیش از یک دهه مدافعان حقوق زنان در این کشور که جنبش قدرتمند زنان «موج سبز» در خط مقدم آن بود، برای قانونی شدن حق سقط جنین تلاش نمایند..

موافقان این حق عقیده دارند:

کسانی که به دلیل سقط جنین غیر قانونی جان خود را از دست داده اند، اگر به سقط جنین امن، آزاد و بهداشتی دسترسی می داشتند، جان نمی باختند.

سوی دیگر این مبارزه، کلیسای کاتولیک در آرژانتین بود، یک مرکز قدرتمند مذهبی و مؤثر که تمام قد مقابل قانونی اعلام شدن حق سقط چنین ایستاد.

مخالفان نظر دارند:

سقط جنین را مذهب توصیه نمی کند. از نظر پزشکی کار خطرناکی است، چیزی که از طریق جراحی ها یا با داروهای بسیار تهاجمی برای بدن اتفاق می افتد. عواقب روانی هم دارد

مبارزات مدافعان حقوق زنان نتیجه داد و در نهایت منجر به تهیه لایحه برخورداری زنان از حق سقط جنین گردید لکن از سوی مجلس نمایندگان رد شد!

با وصف فوق، مبارزه برای تصویب قانون متوقف نشد تا این که آلبرتو آنخل فرناندز– رئیس جمهوری آرژانتین، علیرغم این که خود از مذهب کاتولیک بود، تلاش برای تصویب این قانون را به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی به مردم آرژانتین داده بود، لایحه را مجدد به مجلس نمایندگان ارائه کرد. وی دلیل این امر را چنین بیان نمود:

«اگرچه من کاتولیک هستم اما قانون باید برای همه وضع شود»

کلیات لایحه برخورداری زنان از حق سقط جنین در روز ۱۱ دسامبر سال جاری در مجلس نمایندگان کشور آرژانتین تصویب شد و در نهایت در تاریخ ۳۰ دسامبر همین سال با ۳۸ رأی موافق، ۲۹ رأی منفی و ۱ رأی ممتنع در مجلس سنا تصویب و به قانون تبدیل شد که برای اجراء به قوه مجریه ابلاغ شد.

به موجب این قانون در آرژانتین، کشوری که زادگاه پاپ رهبر کاتولیک های جهان است، زنان حق دارند تا هفته چهاردم بارداری به صورت خود خواسته به آن پایان دهند.

مادر یکی از دختران شرکت کننده در تجمع خیابانی بعد از تصویب قانون گفت:

«من مادر یک دخترم و می دانم که او از فردا از حقوق بیشتری برخوردار می شود و همین ما را به جلو سوق می دهد. ما زنان هنوز راه زیادی در پیش داریم ولی امروز را باید جشن بگیریم»

بدین ترتیب، آرژانتین به عنوان بزرگترین و اولین کشور آمریکای لاتین است که سقط جنین در آن قانونی شد و حق پایان دادن داوطلبانه به بارداری را به رسمیت می شناسد، تحولی که امیدها برای بدست آوردن این حق را در دل فعالان حقوق زنان دیگر کشورها زنده کرده است.

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات