logo
logo
قضاوت باید در فضای آزاد باشد، شفاف باشد، همه بشنوند

نایب رییس مجلس با بیان اینکه قضاوت و عدالت در شیعه از اصول است، گفت: در عدالت نمی‌شود تقلید کرد؛ یعنی ما اول باید بپذیریم که خدا عادل است تا متوجه شویم که کارهای ما عادلانه است یا خیر. چرا ما می‌ترسیم که بگوییم «به این دلیل فلان کار را کرده‌ایم و این عدالت است»؟ شما که مبنا دارید، مستند دارید، خب بیایید بگویید، مردم هم قضاوت می‌کنند.

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره‌ی اینکه برای رفع این موضوع چه تلاشی کرده است، گفت: ما در کار قوه قضاییه دخالت نمی‌کنیم ولی گلایه و سؤال خود را با افرادی که با مجلس در ارتباط هستند در میان گذاشته‌ایم و نظر خود را صریح می‌گوییم و این به گوش افرادی که این روند را در پیش گرفته‌اند می‌رسد.

نایب رئیس مجلس در پایان گفت: مهم این است که با شفافیت و بر اساس عدالت و انصاف عمل کنیم. ما به مسجد کوفه رفته بودیم، در وسط حیا یک سنگی گذاشته بودند و می‌گفتند که این سنگ محل قضاوت است. من هر چقدر فکر کردم که «جلوی آفتاب، این سنگ، محل قضاوت»، یعنی چه؟ برایم سؤال بود که چرا امام علی (ع) در فضای باز و زیر آفتاب قضاوت می‌کرده است. این سؤال همراه من بود تا بعداً متوجه شدم این کار را انجام می‌داده، برای اینکه قضاوت باید در فضای آزاد باشد، همه ببینند، همه بشنوند؛ شفاف باشد، تا نگویند که مثلاً در اتاق بسته تصمیم گرفته‌اند و حکم دادند؛ حضرت علی که امام همه‌ی ما است، هر قضاوتی را در جلوی دید مردم، در جایی که بستر باز است انجام می‌داده است و این است که حضرت علی (ع) یک قاضی عادل است که آدم نسبت به ایشان عشق می‌ورزد و با تمام وجود قبولش دارد، برای این است که آدم احساس می‌کند که امامی که ما به او اعتقاد داریم، امامی بود که بر اساس عدالت و انصاف با همه برخورد می‌کرد. آیا اکنون ما می‌توانیم بگوییم کاری که کرده‌ایم بر این اساس است؟ آیا جامعه نسبت به این روند، این قضاوت را دارد؟ حتی اگر کار ما درست باشد، روندی که ذهنیت جامعه را به ضدیت با آن وامی‌دارد، نیاز به تأمل دارد؛ فکری کنیم، صبری کنیم، نگاهی کنیم؛ کاری نکنیم که آن چیزی که به دنبالش هستیم، که حکومت را حفظ کنیم و انقلاب را حفظ کنیم، این خودش باعث شود که انقلاب و حکومت سست شود./انصاف نیوز

موضوعات