logo
logo
متولی «توزیع مواد مخدر دولتی »باید وزارت بهداشت باشد

✅متولی «توزیع مواد مخدر دولتی »باید وزارت بهداشت باشد/ ستاد متولی پیشگیری و کاهش تقاضا است

رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبستان در خصوص توزیع مواد مخدر دولتی گفت: واقعیت این است، توزیع مواد مخدر به صورت دولتی هیچ مشکلی ندارد و طرح بسیار خوبی هم محسوب می شود اما اینکه متولی توزیع آن چه دستگاه و نهادی باشد، مهم است.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری و متولی حوزه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، بیان کرد: ظاهرا همکاران اصرار دارند که مسئولیت اجرای این طرح (توزیع مواد مخدر دولتی) بر عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر گذاشته شود. به نظر بنده نه تنها این کار به هیچ عنوان درست نیست بلکه آسیب رسان هم است.

خضری ادامه داد: چون متولی بحث سلامت، درمان، عوارض و مشکلات ناشی از اعتیاد به دوش وزارت بهداشت است و مباحث پزشکی این حوزه بسیار گسترده می باشد لذا متولی این امر می بایست وزارتخانه ای کاملا مشرف به عوارض و تبعات مواد مخدر باشد تا بتواند در مباحث درمانی این موضوع را مدیریت کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بحث پیشگیری، کاهش تقاضا و مبارزه با مواد مخدر در حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر است، تصریح کرد: با وجود همه کم و کاستی هایی که این حوزه دارد ولی کار خود را پیش می برد هرچند بنده نیز نقدهای بسیار جدی به این حوزه دارم لذا در تمام کشورهای پیشرفته دنیا به همین شیوه وارد عمل می شوم.

وی با مثبت ارزیابی کردن طرح توزیع مواد مخدر دولتی تاکید کرد: بحث درمان معتادان بسیار مهم است و باید با همکاری یکدیگر و نهادهای مربوطه اقدامات پیشگیرانه لازم را در این راستا انجام دهیم.
خضری اذعان کرد: توزیع مواد مخدر شامل شربت تریاک، قرص متادون و مواردی از این قبیل خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چه سازوکاری باید اندیشیده شود که توزیع مواد مخدر دولتی با تقاضای غیرواقعی مواجه نشود، تصریح کرد: ما الان در یک بازار مصرف خاکستری قرار داریم به این معنا که خود معتادان با بعضی از افراد دیگر از کانال های خود، قرص های متادون به صورت قاچاق دریافت می کنند و همچنین در بازار هم خرید و فروش می شود، در واقع به این نحوه قاچاق «تجارت خاکستری قاچاق »گفته می شود لذا به نظر می رسد می بایست وزارت بهداشت و نهادهای مربوطه تدابیر اساسی در این راستا بیندیشند و با اتخاذ اقدامات جدی تر در این حوزه تحولی ایجاد کنند، همان گونه که در طرح تحول سلامت چنین تحولی صورت گرفت.

خضری ابراز امیدواری کرد شورای راهبردی وزارت بهداشت در بحث مبارزه با مواد مخدر، درمان و اعتیاد تدابیر ویژه ای بیندیشد و به صورت همگانی به این قضیه ورود کند.

وی با بیان اینکه کشت خشخاش قبل از انقلاب خوب بود، اظهار کرد: چون الان به اندازه کافی مواد مخدر از طریق قاچاق وارد کشور می شود ،انجام این کار درست نیست ولی می توانیم از شیوه های نوینی که سایر کشورهای پیشرفته دنیا در راستای مبارزه با مواد مخدر انجام می دهند، استفاده کنیم. شیوه های آنها بسیار خوب بوده و جواب هم داده. آنها مراکز و شیوه های خاصی را بکارگیری می کنند که ما نیز می بایست از تجربه آنها استفاده کنیم البته همکاران و دوستان ما هم در داخل کشور در این حوزه اقدامات خوبی انجام دادند و خوب هم جواب گرفتند.

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات