logo
logo
مجازات پوشاندن پلاک خودرو و ناخوانا کردن آن

✅مجازات پوشاندن پلاک خودرو و ناخوانا کردن آن

از زمان نصب دوربین‌های طرح ترافیک، طرح زوج و فرد، دوربین‌های کنترل سرعت و نیز محدودیت های تردد خودرویی به علت ویروس کرونا در برخی مناطق، تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگیِ رانندگان طبق مشخصات خودرو، ثبت و به مرکز سامانه مربوطه ارسال می شود. رانندگانِ قانون گریز! از ترفند های مختلفی برای برای جلوگیری از ثبت پلاک خودرو توسط دوربین استفاده می نمایند که یکی از آن ها «پوشاندن شماره پلاک خودرو و یا ناخوانا کردن آن» است.

در این که آیا چنین عملی جرم و قابل مجازات است یا خیر، متأسفانه در بسیاری از سایت های خبری و بعضاً حقوقی مشاهده شد که عمل را مشمول ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی تعزیرات دانسته و مجازات حبس برای آن اعلام نمودند؟! در حالی که چنین عملی تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی محسوب شده که با توقیف خودرو نیز همراه خواهد بود.

چکیده: مخفی کردن شماره پلاک خودرو ، فاقد وصف جزایی است.

شماره رأی: ۰۰۷۷۵
تاریخ صدور: ۱۳۹۲/۸/۱۵
مرجع صدور: شعبه ۱۱۷۲ دادگاه عمومی جزایی تهران

رای دادگاه بدوی

در خصوص اتهام آقای م. خ. فرزند ع.، متولد ۱۳۶۳، شغل فروشنده لوازم خانگی، اهل و ساکن تهران، مجرد، آزاد به قید معرفی کفیل، دایر بر تغییر در ارقام پلاک خودرو به شماره ….. از طریق پوشش اعداد موضوع کیفرخواست شماره ۰۰۱۴۵۹ مورخه ۱۴/۰۷/۹۲ صادره از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۲ راهور تهران؛

دادگاه با بررسی اوراق و محتویات پرونده و با توجه به گزارش مرجع انتظامی و با ملاحظه صورت‌جلسه کشف مضبوط در پرونده و با توجه به اظهارات و اقاریر متهم و هم‌چنین با توجه به ندامت و پشیمانی و تعهد مبرم مبنی بر عدم تکرار جرم و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده مجرمیت نامبرده را محرز دانسته و به استناد ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ و مواد ۱۸ و ۱۹ و مواد ۶۴ و ۶۶ و ۶۷ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ دادگاه وی را به تحمل شش ماه حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌نماید و با توجه به کیفیت ارتکاب جرم و سن و جوانی وی و نداشتن سابقه و وجود جهات تخفیف اجرای شش ماه حبس را به مجازات جایگزین حبس به مبلغ هجده میلیون ریال تبدیل و محکوم می‌نماید.

رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی می‌باشد.

شعبه ۱۱۷۲ دادگاه عمومی جزایی تهران

شماره رای: ۹۳۰۹۹۷۰۲۲۳۱۰۰۶۸۹
تاریخ صدور: ۱۳۹۳/۶/۲۳
مرجع صدور: شعبه ۳۱ دادگاه تجدید نظر استان تهران

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای م. خ. نسبت به دادنامه شماره ۰۰۷۷۵ مورخه ۱۳۹۲/۸/۱۵ صادره از شعبه ۱۱۷۲ دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن تجدیدنظرخواه به اتهام تغییر در ارقام پلاک خودرو به شماره …. از طریق انداختن پوشش روی پلاک به شش ماه حبس محکوم که با احراز جهات تخفیف مجازات جایگزین حبس به هجده میلیون ریال تبدیل گردیده است؛

دادگاه با لحاظ اوراق و محتویات پرونده و مفاد لایحه تجدیدنظرخواهی من‌ حیث ‌المجموع اعتراض وارد می‌باشد زیرا انداختن پوشش روی پلاک مطابق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی نه تغییر پلاک می‌باشد و نه الصاق پلاک دیگری به اتومبیل و با تقلب در پلاک.

بنابراین عمل ارتکابی تجدیدنظرخواه فاقد وصف جزایی و خارج از شمول ماده ۷۲۰ قانون فوق‌الذکر می‌باشد و بدین لحاظ دادگاه با استناد به شق یک از بند ب ماده ۲۵۷ از قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، ضمن پذیرش تجدیدنظرخواهی و نقض دادنامه موصوف با استناد به بند الف ماده ۱۷۷ از قانون مرقوم و رعایت اصل برائت حکم تبرئه مشارالیه را صادر می‌نماید.

ضمناً متذکر می‌شود که عمل ارتکابی تخلف از مقررات رانندگی بوده و مراتب از طریق راهنمایی رانندگی پیگیری گردد. رأی صادره قطعی باشد .

شعبه ۳۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات