logo
logo
مطالبه خسارت دادرسى

? مطالبه خسارت دادرسى

? تعیین میزان خسارات وارده با دادگاه است مگر اینکه بین طرفین قرارداد خاصى وجود داشته باشد که در این صورت به قرارداد عمل میشود.

⚛️ نکته مهم: در هر مورد که براى هزینه هاى دادرسى در قانون تعرفه تعیین شده باشد، دادگاه نمیتواند خوانده را به بیش از تعرفه قانونى محکوم نماید، هر چند خواهان بیش از تعرفه پرداخته باشد.
هزینه دادرسى، هزینه کارشناسى و هزینه حق الوکاله وکیل و هزینه حق الزحمه داور شامل این حکم است.

? هرگاه دعوى به سازش ختم شود، دادگاه حکم به خسارات  دادرسى نخواهد داد، مگر اینکه طرفین ضمن سازش نامه بر آن توافق کرده باشند.

? از توجه به عبارت” …بلا واسطه ناشى از…” مندرج در ماده ۵٢٠ معلوم میشود که فقط خسارات “مستقیم “ناشى از دادرسى قابل مطالبه هستند. این حکم علاوه بر خسارات دادرسى شامل خسارات ناشى از عدم انجام تعهد، تاخیر در انجام تعهد و عدم تسلیم خواسته( در فرضى که خواسته عین معین باشد) نیز میشود.

? در هر مورد که خسارات دادرسى مطالبه شده باشد، حکم دادگاه شامل خسارات مرحله بدوى است و دادگاه نمیتواند به خسارات مرحله تجدید نظر احتمالى آینده نیز راى دهد.

⚛️ نکته مهم: خسارات دادرسى مرحله تجدید نظر قابل مطالبه در مرحله تجدید نظر است. تجدید نظر خواه میتواند ضمن دادخواست تجدید نظر خواهى خساراتى را که از باب دادرسى در مرحله تجدید نظر به او وارد شده است را مطالبه نماید. مطالبه خسارات دادرسى مرحله تجدید نظر، به صراحت بند ٢ ماده ٣۶٢ ق ا د م ادعاى جدید محسوب نمیشود تا مواجه با ایراد صلاحیت ذاتى دادگاه تجدید نظر در ممنوعیت از رسیدگى به ادعاى جدید باشد.

⚛️ نکته مهم: صلاحیت دادگاه تجدید نظر در صدور حکم به خسارات مرحله تجدید نظر است نه بدوى. بنا بر این هرگاه خسارات دادرسى در مرحله بدوى مطالبه نشده باشند، در  دادگاه تجدید قابل مطالبه نخواهند بود.

⚛️ نکته: آنچه گفته شد مانع از این نیست که هرگاه خسارات مرحله تجدید نظر ضمن دادخواست تجدید نظر مطالبه نشده باشد و یا به هر دلیل دیگر مورد حکم واقع نشده باشد، خسارات مزبور به موجب دادخواست مستقل دیگرى مطالبه شود، اما طبعاً در این صورت رسیدگى به آن در صلاحیت دادگاه بدوى خواهد بود.

 

 

کانال تلگرامی موسسه حقوقی عدل آوران آرسیس:

@arsislaw

موضوعات