logo
logo
ممانعت از ازدواج‌های زیر ۱۳سال اولویت اصلی

✅طرح افزایش سن ازدواج دختران در فراکسیون زنان منتفی نشده است/ ممانعت از ازدواج‌های زیر ۱۳سال اولویت اصلی

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص طرح اصلاح سن ازدواج دختران، گفت: موضوع اصلاح سن ازدواج دختران در دیدار سال گذشته کمیسیون فرهنگی مجلس با علما کلید خورد؛ از این رو بعد از آن فراکسیون زنان مجلس با هماهنگی معاونت زنان ریاست جمهوری تصمیم به تدوین طرحی گرفت که به موجب آن سن ازدواج دختران افزایش و محدودیت‌هایی برای جلوگیری از ازدواج در سنین کودکی ایجاد شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موافقت آیت‌الله مکارم شیرازی با تغییر و اصلاح سن ازدواج دختران، تصریح کرد: با این حال هنوز مخالفت‌هایی با اصلاح سن ازدواج مطرح می شود اما علی‌رغم مباحث مطرح در روزهای گذشته این طرح در فراکسیون زنان مجلس منتفی نشده است.

وی با بیان اینکه جلسات بررسی و پیگیری این طرح همچنان تشکیل می‌شود، افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس فقط اخیرا دلایلی را مطرح کرده که البته از سوی آنان اتمام حجت نیست؛ در حقیقت اشتباه است اگر فکر کنیم که طرح به بن‌بست خورده است زیرا برای پیگیری این موضوع راه‌های زیادی وجود دارد که برای رسیدن به نتیجه مطلوب فقط به زمان نیاز است.

ذوالقدر با یادآوری جلسات و مشورت با حقوقدان‌ها، گفت: در مرحله اول باید از ازدواج کودکان زیر ١٣ سال در هر شرایطی ممانعت به عمل آید زیرا متاسفانه ازدواج زیر ١٣ سال با اذن پدر صورت می‌گیرد؛ پدرانی که به دلیل اعتیاد یا فقر اجازه ازدواج داده و در چنین مواردی معمولا شکایتی هم به دادگاه ارایه نمی‌شود که از این طریق بتوان جلوی چنین مواردی را گرفت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس وجود خلأ‌های قانونی در این خصوص را پذیرفته است، ادامه داد: والدین برای چنین ازدواج‌هایی باید از محدودیت هایی برخوردار باشند زیرا چنین اتفاقاتی در نهایت منجر به طلاق و ایجاد انواع آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اولویت اولیه این طرح پیشگری از این نوع ازدواج‌ها است تا از افزایش آسیب به کودکان جلوگیری شود. از این رو با توجه به اینکه لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در دست بررسی است، فرصت خوبی برای تعریف دقیق سن کودکی است.

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات