logo
logo
ممنوعیت فعالیت تجاری افرادی که به دلیل سابقه کیفری

✅ممنوعیت فعالیت تجاری افرادی که به دلیل سابقه کیفری صلاحیت عضویت در هیئت مدیره شرکت‌ها و موسسات را ندارند / تهیه آرشیو الکترونیک و بانک جامع اطلاعات اشخاص حقوقی

محمدمهدی انجم‌شعاع معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگوی با خبرگزاری میزان :

 

?ارتباط سامانه ثبت شرکت‌ها با سازمان امور مالیاتی

از جمله اقداماتی که در دست بررسی و اقدام است ارتباط سامانه ثبت شرکت‌ها با سازمان امور مالیاتی است.

?ایجاد سامانه‌های هوشمند در راستای خدمت‌رسانی مطلوب به مردم/ از ارتباط با سازمان امور مالیاتی تا سازمان بورس و مناطق آزاد

?شرکت‌های غیرفعال به اداره کل ثبت شرکت‌ها معرفی می‌شوند

این مقام مسئول بیان کرد: از جمله مزایای این کار این است که مثلا شرکت‌هایی که تاسیس شده و در طی ۵ سال فعالیتی نداشته باشند از طرف سازمان امور مالیاتی به اداره کل ثبت شرکت‌ها معرفی می‌شوند و نهایتاً ثبت تغییرات و ارائه سایر خدمات ثبتی به این شرکت‌ها متوقف خواهد شد.

انجم شعاع توضیح داد: این شرایط تا زمانی ادامه دارد تا وقتی که آن شرکت به سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و تکلیف خود را از حیث اجرای مقررات مالیاتی روشن کند. چون انحلال اشخاص حقوقی یا باید به درخواست و به تصویب مجامع رسمی خود اشخاص حقوقی باشد یا با حکم دادگاه؛ بنابراین سازمان امور مالیاتی یا سازمان ثبت اسناد در ارتباط با انحلال آن‌ها نمیتواند اتخاذ تصمیم کند.

?ممنوعیت فعالیت تجاری افرادی که به دلیل سابقه کیفری صلاحیت عضویت در هیئت مدیره شرکت‌ها و موسسات را ندارند

از موارد دیگری که در دست اقدام است ارتباط سامانه ثبت شرکت‌ها با سامانه سجل کیفری قوه قضائیه است. در این راستا افرادی که طبق قانون تجارت، صلاحیت عضویت در هیئت مدیره یا پذیرش سمت‌های خاص در شرکت‌ها و موسسات را ندارند به دلیل داشتن سابقه کیفری از انجام فعالیت‌های تجاری منع خواهند شد. به عبارت بهتر سوابق کیفری این افراد به شکل هوشمند کنترل و بررسی شده و اگر بخواهند وارد فعالیت‌های تجاری شوند از فعالیت آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

 

انجم شعاع در رابطه با نحوه کار این سامانه توضیح داد: این کار در فاز اول به شکل استعلام الکترونیک خواهد بود، اما در فاز‌های بعدی به شکل ارتباط هوشمند خواهد بود که از طریق دو سامانه مجزا باهم کنترل خواهند شد.

?ارتباط اداره کل ثبت شرکت‌ها با سازمان بورس

از موارد دیگری که در ارتباط با ثبت شرکت‌ها مورد توجه ما است ارتباط اداره کل ثبت شرکت‌ها با سازمان بورس است.

انجم شعاع افزود: ارتباط با سازمان خصوصی‌سازی در مورد شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که از طریق دولت در حال واگذاری به بخش خصوصی هستند از دیگر موارد اشتراکی بین اداره کل ثبت شرکت‌ها با سازمان خصوصی سازی است. چون ارائه خدمات ثبتی در اداره کل ثبت شرکت‌ها به این‌گونه بنگاه‌ها و شرکت‌ها موکول به صدور مجوز از سوی سازمان خصوصی‌سازی است. در این خصوص هم هماهنگی‌های خوبی انجام شده و اکنون در حال پیگیری آن هستیم که امیدواریم تا پایان سال به نتیجه نهایی برسیم.

 

?مذاکرات با سازمان‌های مختلف مناطق آزاد انجام شده است

موضوع دیگر ارتباط ما با سازمان مناطق آزاد است. مناطق آزاد متعددی در کشور وجود دارد که مسئولیت ثبت شرکت‌ها و اشخاص حقوقی و نیز مالکیت‌های معنوی یا مالکیت‌های فکری رو در حوزه خود دارند.

 

حوزه دیگری که در اداره کل ثبت شرکت‌ها مورد بررسی و در حال تکمیل شدن است بحث شناسه ملی اشخاص حقوقی است.

با تصویب آئین نامه‌ای در سال‌های گذشته تعیین شناسه ملی اشخاص حقوقی برای همه اشخاص حقوقی پیش‌بینی شد که این موضوع در حوزه سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در حال انجام بود و با رویه‌هایی که در آنجا وجود داشت شناسه‌های ملی بسیاری صادر و در اختیار نهاد‌های مختلف قرار گرفت.

 

?تهیه آرشیو الکترونیک و بانک جامع اطلاعات اشخاص حقوقی

موضوع دیگر در اداره کل ثبت شرکت‌ها تهیه آرشیو الکترونیک و بانک جامع اطلاعات اشخاص حقوقی است. همان‌گونه که می‌دانیم اشخاص حقوقی زیادی هستند که از حدود صد سال قبل شرکت یا موسسه خود را ثبت کرده و سوابق زیادی از آن‌ها در سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی ما وجود ندارد و فقط در حد یک فهرست از آن‌ها اطلاعات وجود دارد.

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات