logo
logo
نظام پارلمانی بخشی از تنش تقسیم قدرت

✅نظام پارلمانی بخشی از تنش تقسیم قدرت در راس قوای مقننه و مجریه را از بین می‌برد/ لزوم تغییر قانون اساسی برای ایجاد نظام پارلمانی

 

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، خصوص لزوم اصلاح ساختار دیوانی کشور، اظهار داشت: نظام ما ریاستی است، زیرا مردم رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند و رئیس جمهور نیز کابینه را معرفی می کند و مجلس به کابینه رای اعتماد می‌دهد.

وی افزود: انتخابات ما پارلمانی نیست، یعنی از دل مجلس نخست وزیر و کابینه بیرون نمی‌آید و به همین جهت در بسیاری از موارد، مجلس و دولت در دست دو جناح متفاوت است.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حتی اگر جناح‌های حاکم بر دولت و مجلس همفکر باشند، زمان انتخاب کابینه و پارلمان یکی نیست، ادامه داد: اگر به سمت ایجاد نخست وزیری و انتخابات حزبی برویم، نخست توسط هر حزبی که بیشترین کرسی را به دست آورد معرفی می‌شود نخست وزیر کابینه را معرفی می‌کند و پست رئیس جمهوری حذف می‌شود.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ایده مقام معظم رهبری برای ایجاد نظام پارلمانی کاملا کارشناسی شده است، متذکرشد: بخشی از تنش تقسیم قدرت در راس قوه‌مجریه با این روش از بین می‌رود و مجلس با کابینه هماهنگ خواهد بود و انتخاب نخست وزیر برای فعالیت در راس هیات دولت، از دل مجلس باعث می شود که مجلس و کابینه همزمان شروع به کار کنند و اقدامات خود را پایان دهند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۵ ماه است که از عمر نماینده بودن ما می‌گذرد، بیان کرد: بخشی از وقت نمایندگی ما در انتخابات ریاست جمهوری گذشت، بخشی نیز پایان عمر کاری وزرا بود و بعدا نیز وزرای جدیدی معرفی شدند و یکسال دیگر نیز باید درگیر انتخابات مجلس باشیم و کشور کاملا در شرایط بین انتخاباتی قرار دارد.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حالت بین التعطیلی کشور را به لحاظ تصمیم گیری فلج کرده است، گفت: اگر الگو تغییر کند به نحوی که انتخابات پارلمانی داشته باشیم، سیستم نخست وزیری و پارلمانی احیا می‌شود که به نفع ماست و لازمه آن تغییر قانون اساسی است، این تغییرات باید در ساختار قانون اساسی انجام شود تا الگو از ریاستی به پارلمانی تغییر دهیم.

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات