logo
logo
وادار کردن دیگری به خودکشی چه مجازاتی دارد ؟

✅وادار کردن دیگری به خودکشی چه مجازاتی دارد ؟

براساس قانون اگر فردی، دیگری را به خودکشی ترغیب کند مرتکب جرم شده است.

خودکشی عملی ناپسند است که اغلب اوقات به دلیل بیماری‌های روانی فرد به سمت خود کشی می‌رود. تحریک به خود کشی یعنی معاونت در خودکشی از طریق رایانه هم جرم محسوب می‌شود.

بر اساس ماده ۷۴۳ قانون مجازات اسلامی هرکس از طریق سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده مرتکب اعمال زیر شود، به ترتیب زیر مجازات خواهد شد.

در این ماده قانونی گفته شده چنانچه فردی،  دیگری را به خود کشی تحریک، ترغیب، تهدید دعوت کرده یا فریب دهد مجرم است.

همچنین اگر شیوه ارتکاب یا استعمال خود کشی را به دیگری آموزش داد و آنرا تسهیل کرد بازهم فرد مجرم است.

بر اساس قانون در صورت ارتکاب چنین جرایمی فرد خاطی به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هردو مجازات محکوم می‌شود.

خودکشی یا انتحار (به انگلیسی Suicide) عملی عمدی است که باعث مرگ فرد می‌شود. خودکشی اغلب به علت ناامیدی صورت می‌گیرد که علت آن اغلب به اختلال روانی نظیر افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، شکست عشقی، اعتیاد به الکل، یا سوء مصرف دارو نسبت داده می‌شود. اغلب، عوامل استرس‌زا مانند مشکلات مالی یا مشکلات ارتباط بین فردی در این میان نقش دارند.

سالانه حدود ۸۰۰٬۰۰۰ تا یک میلیون نفر بر اثر خودکشی می‌میرند، و این امر دهمین علت اصلی مرگ در سراسر جهان است. میزان این کار در مردان بالاتر از زنان بوده و احتمال خودکشی مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان است.  تخمین زده می‌شود که هر سال ۱۰ تا ۲۰ میلیون اقدام به خودکشی غیرکشنده رخ می‌دهد. اقدام به این کار در جوانان و زنان شایع‌تر است.

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات