logo
logo
چندین نفر ملکی را متصرف و …

✅سوال:
۱- در صورتی که چندین نفر ملکی را متصرف و هر یک در قسمتی از آن تصرف داشته باشند، آیا می‌توان علیه همه آنها در یک دادخواست طرح دعوی نمود و اگر چنین دادخواستی داده شود، تکلیف دادگاه چیست؟ همچنین اگر متصرفین بطور مشاعی آن را در تصرف داشته باشند و مالک در یک دادخواست علیه همه آنها طرح دعوی کرده باشد؟
۲- آیا در جلسه نخستین دادرسی می‌توان تعداد خواندگان را افزایش داد؟
✅نظریه مشورتى شماره ۷۱۰/۷ مورخ ۱۳۸۴/۲/۱۰
۱ـ تصرف ملک توسط چندین نفر، چنانچه تصرف هر یک از آنها بطور مفروز و در قسمت جداگانه‌ای از ملک باشد، دعاوی مطروحه از ناحیه مالک، علیه متصرفین از جمله دعاوی متعدده بوده که دارای خواندگان جدا و موضوع خواسته جداگانه نیز می‌باشد و لذا خواهان باید علیه هر یک از خواندگان دعوی خلع ید مجزا تقدیم نماید. طرح یک دعوی علیه متصرفین و تقویم تمام آن به‌ ده ‌میلیون ریال از جمله دادخواست‌های ناقص بوده که دادگاه باید وفق مقررات ماده (۲)۶۶ قانون آیین‌دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی جهات نقص را در صورتجلسه قید و پرونده را جهت اخطار به خواهان به دفتر اعاده نماید.
۲- افزایش تعداد خواندگان در جلسه دادرسی وجهه قانونی ندارد، مگر اینکه نسبت به خواندگان مذکور نیز دادخواست جداگانه داده شود. در این صورت دادگاه برحسب مورد ممکن است، قرار رسیدگی توأم صادر نماید یا به دادخواستهای مزبور جداگانه رسیدگی نماید.

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات