logo
logo
چک واجد وصف تجریدی

✅چکیده:
چک واجد وصف تجریدی بوده و روابط مالی فی‌مابین صادرکننده و انتقال‌دهنده چک، تأثیری در حقوق شخص ثالث (دارنده) با حسن نیت ندارد.

✅رای بدوی:

در مورد دعوی م.الف. فرزند الف. علیه م.الف. با وکالت پ.ب. به خواسته مطالبه وجه چک به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۴۰۰ ریال بابت یک فقره چک شماره ۷۵۷۷۹۸-۲۰/۴/۱۳۹۱ عهده بانک ص. دادگاه با بررسی محتویات پرونده نظر به اینکه حسب توافق‌نامه عادی مورخه ۷/۵/۱۳۹۲ و گواهی گواهان دارنده چک م.الف. حقوق خود نسبت به چک را دریافت نموده است و انتقال چک به غیر (خواهان) به طریق قانونی نبوده است لذا دادگاه اشتغال ذمه خوانده را ثابت و محرز ندانسته و خواهان می‌تواند حقوق احتمالی خود را از انتقال‌دهنده چک به وی مطالبه و اخذ نماید بنا بر مراتب مذکور دعوی خواهان غیر مدلل تشخیص داده می‌شود به استناد ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی و ۱۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی حکم بر بیحقی دعوی خواهان صادر و اعلام می‌شود این رأی حضوری ظرف بیست روز قابل‌اعتراض و رسیدگی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه ۱۴۹ دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ یعقوبی

✅رای دادگاه تجدید نظر:

تجدیدنظرخواهی آقای م.الف. به‌طرفیت آقای م.الف. نسبت به دادنامه شماره ۰۶۶۲-۹۲۰ مورخ ۲۱/۷/۹۲ صادره از شعبه ۱۴۹ دادگاه عمومی حقوقی تهران از حیث صدور حکم بر بیحقی خواهان (تجدیدنظرخواه) در دعوی مطالبه چهارصد میلیون ریال وجه یک فقره چک به شماره ۷۵۷۷۹۸ مورخ ۲۰/۴/۹۱ عهده بانک ص. مآلاً وارد و موجه است زیرا با عنایت به وصف تجریدی اسناد تجاری، وجود چک در ید دارنده (خواهان) حکایت از اشتغال ذمه صادرکننده (خوانده) است و روابط مالی فی‌مابین صادرکننده ونیز آقای م.الف. و تنظیم صورت‌جلسه ۷/۵/۹۲ تأثیری در حقوق شخص ثالث با حسن نیت ندارد مضاف بر اینکه ادعای خیانت‌درامانت و کلاهبرداری از ناحیه صادرکننده مستند به‌حکم قطعی نیست لذا دادنامه، تجدیدنظر خواسته که خلاف این معنا صادر گردیده درخور تأیید نیست این دادگاه مستنداً به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض آن با رعایت مواد ۳۱۰ و ۳۱۵ قانون تجارت و تبصره الحاقی ماده ۲ قانون صدور چک خوانده را به پرداخت چهارصد میلیون ریال اصل چک به انضمام ۰۰۰/۰۶۲/۸ ریال هزینه دادرسی ونیز خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ چک لغایت زمان پرداخت در حق خواهان محکوم می‌نماید این رأی قطعی است.
مستشاران شعبه ۱ دادگاه تجدید استان تهران
صادقی ـ توکلی

 

 

کانال تلگرامی موسسه حقوقی عدل آوران آرسیس:

@arsislaw

موضوعات