logo
logo
کلانتری چند ساعت می تواند فرد را بازداشت کند

✅کلانتری چند ساعت می تواند فرد را در بازداشت نگه دارد ؟

مطابق با قانون کلانتری ها نمی توانند بیش از زمان مشخصی فرد را در بازداشت نگه دارند.

هرگاه فردی مرتکب تخلف شود که توسط پلیس بازداشت شود باید در مهلت مقرر قانونی در زندان بماند و نمی‌توان بیش از زمانی مشخص او را در بازداشت نگه داشت.

برابر قانون آیین دادرسی کیفری کلانتری ‌ها و ضابطین قضایی حداکثر ۲۴ ساعت می‌توانند متهم را در بازداشتگاه و تحت نظر نگه دارند و آن‌ها موظف هستند که در طول این ۲۴ ساعت متهم را به مرجع قضایی معرفی کنند.

مطابق با ماده ۵۸۳ قانون مجازات اسلامی بازداشت غیر قانونی جرم است و مجازات آن حبس است.

درصورت بازداشت غیرقانونی شخص بازداشت شده می‌تواند در مرجع قضایی دادخواست جبران خسارت و الزام به عذر خواهی و درج حکم کند.

شرایط در زندان‌ها مطلوب‌تر از بازداشتگاه‌هاست

در پاسخ به این سوال که اگر قاضی قرار وثیقه متهم را نپذیرفت، باید فرد در بازداشتگاه بماند، توضیح داد: اصولا این مورد جزو مواردی است که ضروررت تحقیق ایجاب می‌کند و باید فرد به بازداشتگاه و زندان‌ها فرستاده شود، زیرا اصولا هم در زندان‌ها شرایط مناسب‌تری برای زندگی موجود است و امکانات بهداشتی و تحصیلی وجود دارد  و هم این‌که نام فرد در سازمان زندان‌ها ثبت شده و به وی غذا داده می‌شود و درنهایت این‌که در زندان الزامات قانونی وجود دارد، درحالی‌که در بازداشتگاه‌ها وو تحت‌نظرگاه‌های کلانتری چنین شرایطی وجود ندارد. ممکن است فرد زخمی شده باشد و به دلیل عدم امکانات کافی، زخم فرد عمیق‌تر و مشکلاتی برای او ایجاد شود. این درحالی است که اگر فرد وثیقه‌ای برای ارائه به قاضی نداشت و قرار باشد وی را نگه دارند، درست این است که به بازداشتگاه تحت‌نظر سازمان زندان‌ها  فرستاده شود.

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات