logo
logo
گذشت ۳۶ درصدی طلبکاران از بدهی ۷ هزار میلیاردی

✅مدیرعامل ستاد دیه:
گذشت ۳۶ درصدی طلبکاران از بدهی ۷ هزار میلیاردی/ تهران و فارس سنگین‌ترین بدهی‌ها را در سال ۹۵ داشتند

سید اسدالله جولایی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس در خصوص عملکرد نمایندگی‌های  ستاد  دیه در سال ۹۵ اظهار داشت: از ۵ فروردین تا اسفند سال ۹۵، در مجموع تعداد ۱۳۴۰ بدهکار دیه مرتبط با تصادفات رانندگی یا حوادث کارگاهی و ۷ هزار و ۸۰۳ محکوم مالی ناشی از صدور چک یا متعهد به پرداخت مهریه و نفقه از سطح زندان‌های کشور آزاد شده‌اند که در بین این افراد ۲۶۰ محبوس را نسوان دربند شامل می‌شوند.

?خراسان‌رضوی بیشترین آزادی‌ها را دارد

ستاد دیه خراسان‌رضوی با آزادی ۸۹۰ مددجوی جرایم غیرعمد بیشترین تعداد آزادی‌ها را به خود اختصاص داده است، به ترتیب استان‌های تهران با ۷۹۶ محبوس، گیلان با ۷۷۱ محکوم و اصفهان نیز با ۷۵۵ زندانی واجد شرایط، در صدر این آمار کمی قرار دارند.

?گذشت ۳۶ درصدی از بدهی ۷ هزار میلیاردی
به همت معتمدین محلی، هنرمندان نام‌آشنا و ورزشکاران با اخلاق کشور، ستاد دیه ضمن برگزاری جلسات متعددی با شاکیان از مجموع بدهی ۷ هزار و ۴۲۶ میلیارد ریالی کل مددجویان آزاد شده در سال گذشته به میزان ۳۶٫۶ درصد اخذ گذشت داشته است.

با این حال سال گذشته  قریب به ۲ هزار نفر (۱۹۵۲ نفر) از حمایت‌شدگان ستاد دیه را بدهکاران مهریه شامل می‌شوند که در این حوزه به طور تفکیکی تهران، اصفهان و هر کدام به طور مشترک با ۲۱۶ زندانی و استان خراسان رضوی با ۲۱۰ بدهکار بیشترین افراد دربند مهریه را داشتند.

?بیشترین اخذ گذشت مربوط به گلستان است

طلبکاران مالی، اولیاءدم و شکات خصوصی در گلستان با گذشت از ۶۰ درصد حقوق خودشان، ضمن تسریع در روند آزادی زندانیان تحت حمایت ستاد دیه، بالاترین میزان کسر محکومٌ‌به را به واسطه گذشت رضایتمندانه از آن خود کرده‌اند.

?تنها ۴ درصد بدهی‌ها از طریق خود زندانیان تامین شد

?۸ درصد بدهی‌ها از طریق بانک‌ پرداخت شد

جولایی گفت:‌ با وجود تصویب بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای ستاد به منظور اعطای تسهیلات به زندانیان نیازمند و آبرومند، متأسفانه به دلایلی همچون مشکلات متعدد در راستای معرفی تضامین، مددجویان این نهاد حمایتی در سال ۹۵ تنها توفیق داشتند کمتر از یک‌پنجم اعتبار مصوب را دریافت کنند.

وی افزود:‌ طبق آمار تنها ۸٫۳ از کل بدهی ۷۴۲ میلیارد تومانی زندانیان آزاد شده در سال گذشته  از محل تسهیلات تبصره ۲۶ بانک‌های عامل پرداخت شده است.

?بیشترین آزادی‌ها مربوط به بدهکاران چک است

در سالی که گذشت زندانیان چک با ۵ هزار و ۴۷۶ زندانی در صدر رها یافتگان از حبس قرار داشته‌اند، در مقابل، بدهکاران نفقه با ۳۷۵ محبوس، طیفی احصا می‌شوند که در ذیل افراد متمتع از تسهیلات بدون سود ستاددیه قرار دارند.

در بخش بدهکاران نفقه استان‌هایی مانند اردبیل و ایلام در طول ۱۲ ماه سال گذشته، حتی یک زندانی با این عنوان قضایی نداشتند و استان‌هایی همچون زنجان و کهگیلویه‌وبویراحمد هم تنها یک زندانی داشتند.

?تهران و فارس سنگین‌ترین بدهی‌ها را داشتند

مدیرعامل ستاد دیه کشور اظهار داشت: سال ۹۵ با وجود این که در فهرست آزادی‌های استان تهران ۱۰۰ مددجو کمتر از استان خراسان‌رضوی به چشم می‌آید اما میزان بدهی ۸۴۷ میلیارد ریالی رهایی‌‌یافتگان پایتخت رقمی به مراتب سنگین‌تر از جمع مددجویان این استان شرقی کشور دارد.

?کمترین میزان بدهی به ایلام اختصاص دارد

مجموع بدهی‌ زندانیان استان ایلام با مبلغ ۴ میلیارد تومان کمترین میزان ریالی را در جمع ۳۱ استان کشور به خود اختصاص داده ، در مرتبه بعدی اردبیل، زنجان و کهگیلویه‌ و بویراحمد در ردیف سبک‌ترین بدهی‌ها قرار دارند.

نکته قابل توجه این که ایلام با وجود کمترین بدهی ضمن اخذ گذشت ۲۳ درصدی از شکات پرونده‌های خود برای آزادی ۷۸ زندانی واجد شرایط خود در سال گذشته تنها ۱۱ میلیارد ریال پرداخت کرده است.

?کمترین و بیشترین زندانیان زن در سال ۹۵

سیستان‌ و بلوچستان با کمک در روند آزادی تنها یک زن، کمترین آمار عددی را در میزبانی از نسوان محبوس به جرایم غیرعمد از آن خود کرده و در مقابل، استان تهران با حمایت در راستای آزدی ۳۰ مددجو بیشترین زندانیان زن آزاد شده را داشته است.

 

 

 

 

کانال تلگرامی موسسه حقوقی عدل آوران آرسیس:

@arsislaw

موضوعات