logo
logo
با ارائه شاهد و دلایل می‌توان تعلق شناسنامه به برادر متوفای

✅چکیده:
با ارائه شاهد و دلایل می‌توان تعلق شناسنامه به برادر متوفای خواهان قبل از تولد وی و استعمال آن از ناحیه والدین برای وی را ثابت کرد و دعوی ابطال سند سجلی و شناسنامه را طرح نمود. دادگاه با احراز موارد، حکم به ابطال سند سجلی و صدور شناسنامه با تاریخ واقعی صادر می‌نماید.

 

?تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
?شماره رای نهایی: ۹۱۰۹۹۷۰۲۲۱۳۰۰۹۶۴
?مرجع صدور: شعبه ۱۳ دادگاه تجدید نظر استان تهران

✅رای بدوی

در خصوص دادخواست تقدیمی خانم ه.ش. به طرفیت اداره ثبت احوال شرق تهران به خواسته صدور حکم به ابطال شناسنامه ۸۱۹ با تاریخ تولد ۱۵/۲/۱۳۵۹ و صدور شناسنامه جدید با تاریخ تولد واقعی ۱۵/۲/۱۳۶۱ به لحاظ عدم تعلق شناسنامه فوق‌الذکر به مشارٌالیه و تعلق آن به خواهر متوفایش با استناد به شهادت شهود و توجهاً به اظهارات شهود و گواهان تعرفه¬ای به شرح اوراق جداگانه و اینکه خوانده در قبال دعوی ایراد و اعتراض موجهی معمول نداشته و با توجه به استناد به استعلام از پزشکی قانونی دادگاه ضمن پذیرش دعوی مطروحه و رد اظهارات خوانده مستنداً به ماده ۹۹۵ قانون مدنی و رأی وحدت رویه شماره ۲۲۴ سال ۱۳۴۹ هیأت دیوانعالی کشور حکم به ابطال سند سجلی و شناسنامه خواهان و صدور شناسنامه جدید باتاریخ تولد واقعی ۱۵/۲/۱۳۶۱ باحفظ سایر مندرجات آن صادر می‌نماید رأی صادره حضوری بوده و ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در مراجع محترم تجدیدنظر استان تهران است.
رئیس شعبه ۸۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران

 

✅رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی اداره ثبت احوال شرق تهران به طرفیت خانم ه.ش. نسبت به دادنامه شماره۰۳۲۷-۲۳/۵/۹۱ صادره از شعبه هشتاد و پنج دادگاه عمومی حقوقی تهران که بر اساس آن حکم به ابطال سند سجلی و شناسنامه و صدور شناسنامه جدید با تاریخ تولد ۱۵/۲/۱۳۶۱ با حفظ سایر مندرجات آن دادگاه با ملاحظه محتویات نظر به اینکه ایراد موجه نبوده بنابراین تجدیدنظرخواهی وارد نمی‌باشد زیرا دادنامه تجدیدنظرخواسته بر اساس محتویات پرونده و دلائل و مدارک ابرازی صحیحاً و مطابق مقررات قانونی و خالی از هر گونه اشکال صادر شده و تجدیدنظرخواه در این مرحله از رسیدگی دلیل یا مدرک قانع‌کننده و محکمه‌پسندی که نقض و بی‌اعتباری دادنامه تجدیدنظرخواسته را ایجاب کند ابراز ننموده و لایحه اعتراضیه متضمن جهت موجه نیست و تجدیدنظرخواهی با هیچ‌یک از شقوق ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی مطابقت ندارد لذا دادگاه ادعای تجدیدنظرخواه را وارد و محمول بر صحت تشخیص نداده و دادنامه مورد تجدیدنظر را منطبق با مقررات و اصول دادرسی می‌داند مستنداً به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد درخواست تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته را عیناً تأیید می‌نماید. رأی صادره قطعی است.
مستشاران شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات