logo
logo
تفاوت مالکیت منفعت و حق انتفاع

✅تفاوت مالکیت منفعت و حق انتفاع

ماده ی ۲۹ قانون مدنی ضمن بیان انواع حقوق عینی، مالکیتِ منفعت را متفاوت از حق انتفاع می داند. نویسندگان حقوق بر این باورند که حق انتفاع درجه ای ضعیف تر از مالکیت منفعت است.
ماده ی ۴۰ در تعریف حق انتفاع بیان می دارد: حقی است که به موجب آن شخص می تواند از مالی که عین آن ملک دیگری است… استفاده کند.

آیا مالکیت منفعت چیزی جز این است؟

در پاسخ به این سوال نویسندگان اظهار داشتند که در اجاره مستاجر در اثر عقد، مالک منافع عین مستاجر می شود و می تواند آن را به دیگری منتقل کند ولی در حق انتفاع صاحب حق، مالک منافع نیست تا حق تصرف در آن را داشته باشد.

اما از مواد قانونی و دیگر نوشته ها ی حقوق دانان چنین برمی آید که حق انتفاع اصولا قابل انتقال است. نویسندگان حقوق در تفاوت این دو گفته اند : مالکیت منفعت حقی است کامل که امتیازهای مالکیت را دارد در حالی که حق انتفاع به آن حد کمال نرسیده و صاحب آن تنها از حق استعمال و انتفاع بهره مند است.

امتیازهای مالکیت که مالک منفعت هم از آن بهره مند است شامل استعمال می شود و انتقال. همان طور که می دانیم صاحب حق انتفاع هم از این حقوق(استعمال-انتقال) بهره مند است.

در مالکیت منافع، لحظه ها و ذره های منفعت در ملک صاحب آن به وجود می آید ولی در حق انتفاع منفعت به مالک عین تعلق دارد و در ملک او هم به وجود می آید و صاحب حق فقط می تواند از آن منتفع شود./کارشناسان رسمى ساختمان

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات