logo
logo
جنبه عمومی ضرب و جرح عمدی

✅جنبه عمومی ضرب و جرح عمدی

 

✅چکیده:

جنبه عمومی ضرب و جرح عمدی مستلزم تحقق یکی از دو امر است: یا ضرب و جرح وارده منجر به صدمات ذکر شده در ماده ۶۱۴ شود، یا جراحت به وسیله اسحله یا چاقو و نظایر آن حادث شود.

?تاریخ رای نهایی:
۱۳۹۲/۰۹/۰۹
?شماره رای نهایی: ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۲۱۰۰۸۷۷

✅رای بدوی

در خصـوص شکایت آقـای م.ش. علیه ۱- الـف.س. ۲- پ.س. ۳- م.س. دایر بر ردیف اول تا سوم اهانت، ردیف دوم و سوم علاوه بر اهانت، ضرب و جرح عمدی؛ با توجه به دلایل منعکس در قرار مجرمیت و کیفرخواست شماره ۰۱۱۴۹ مورخ ۰۵/۰۱/۹۲ دادسرای ناحیه ۴ تهران، اتهامات محرز و مستند به مواد ۶۳۷ و ۴۸۰ و ۴۸۴ و ۲۶۹ و ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی متهم را هر کدام تحمل چهل ضربه شلاق بابت بزه اهانت و ردیف دوم و سوم به پرداخت یک صدم دیه بابت جراحت حارصه و سه هزارم دیه بابت کبودی چشم و یک دویستم دیه بابت ارش تورم چشم بالسویه در حق شاکی و نیز تحمل پنج ماه حبس (هر کدام) از حیث جنبه عمومی محکوم می‌نماید. رأی صادره غیابی و ظرف ده روز پس از ابلاغ، قابل واخواهی در این دادگاه و سپس ظرف بیست روز قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران می‌باشد .
?دادرسی شعبه ۱۱۰۳ دادگاه عمومی جزایی تهران

✅در خصوص واخواهی آقای ع.م. به وکالت از خانم پ.س. و آقای م.س. نسبت به دادنامه شماره ۲۴۷ مورخ ۱۵/۰۴/۹۲ این دادگاه که به موجب آن، نامبرده به اتهام ضرب و جرح عمدی و اهانت محکومیت حاصل نموده است و با عنایت به جامع اوراق و محتویات پرونده و مداقه در مفاد لایحه از سوی واخواه و نظر به این‌که واخواه در این مرحله از رسیدگی دلیل و مدرکی که موجبات نقض دادنامه واخواسته را ایجاب نماید ابراز ننموده است، لذا مستنداً به مواد ۲۱۷ و ۲۱۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن رد واخواهی معموله، دادنامه واخواسته را عیناً تأیید و استوار می‌نماید. رأی صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.
?دادرس شعبه ۱۱۰۳ دادگاه عمومی جزایی تهران

✅رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص اعتراض آقای ع.م. به وکالت از خانم پ.س. و آقای م.س. نسبت به دادنامه شماره ۶۰۰۲۹۵ مورخ ۹/۵/۹۲ و دادنامه غیابی شماره ۶۰۰۲۴۷ مورخ ۱۵/۴/۹۲ صادره از شعبه ۱۱۰۳ دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن مشارالیهما به اتهامات ۱- توهین ۲- ضرب و جرح عمدی محکومیت حاصل نموده‌اند. با ملاحظه محتویات پرونده و لایحه اعتراضیه وکیل تجدیدنظرخواهان، ایراد و اعتراض موجه و مؤثری که مطابق مقررات مندرج در ماده ۲۴۰ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری موجبات نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته را ایجاب نماید ارائه نگردیده است. لیکن با توجه به مبنای محکومیت قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۰ بوده و برابر مواد ۳۸۶ و ۷۲۸ و ۴۴۷ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ از جهت تعیین مجازات جنبه عمومی ضرب و جرح صرفاً به کتاب پنجم تعزیرات ماده ۶۱۴ و تبصره ذیل آن مصوب سال ۱۳۷۰ ارجاع گردیده و ملاک اعمال مجازات موضوع ماده ۶۱۴ دو چیز است: یکی این‌که جراحت وارده منجر به نتایج ذکر شده در ماده مرقوم شود دوم این‌که وسیله به کار برده شده اسحله یا چاقو و نظایر آن مطابق تبصره ذیل ماده ۶۱۴ باشد که در مانحن‌فیه شرایط مذکور وجود ندارد و لذا جنبه عمومی جرم ضرب و جرح فاقد مجازات قانـونی است. دادگـاه با توجـه به مراتب مذکور و با استناد به ماده ۲۵۰ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری و ماده ۲۲ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب با حذف مجازات حبس نسبت به تجدیدنظرخواهان نهایتاً دادنامه تجدیدنظرخواسته را با رد اعتراض و اصلاح صورت گرفته تأیید و استوار می‌نماید. رأی صادره قطعی است.
?رئیس شعبه ۲۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه/پژوهشگاه قوه قضاییه

#ضرب_و_جرح_عمدی

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات