logo
logo
جعل هویت (عنوان) در فضای مجازی رصد می شود

✅جعل هویت (عنوان) در فضای مجازی رصد می شود

سرهنگ علی نیک نفس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه جعل عنوان، جرمی است که در فضای مجازی به مراتب بیش از فضای حقیقی شاهد آن هستیم افزود: در فضای مجازی شرایط ناشناسی فراهم است.
وی گفت: در این خصوص موضوعاتی مانند طرح ملی احراز هویت در سطح ملی و مرکز ملی فضای مجازی در دست بررسی است.
نیک نفس خاطرنشان کرد: البته قانونگذار هم در ماده ۳۲ قانون جرائم رایانه ای سعی کرده موضوع احراز هویت و ثبت فعالیت کاربران را به منظور پاسخگویی به مراجع قضایی و در مواقع نیاز پیش بینی کند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا به بحث احراز هویت مالک های سیم کارت های تلفن اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که در حوزه های مختلف فضای مجازی مشکلات مختلفی نیز داریم در این خصوص سیم کارت های بدون نام را می شود نام برد که مجرمان می توانند برای اهداف خود در فضای مجازی استفاده کنند.
نیک نفس تصریح کرد: با پرونده هایی مواجهیم که در آن عدم احراز هویت صاحبان حساب های بانکی را می بینیم که همه اینها فضای آشفته ای ایجاد کرده که جعل هویت را در فضای مجازی راحت تر می کند.
وی با بیان اینکه جعل هویت قابل رسیدگی و پیگیری است ادامه داد: جایی که زمینه عمومی پیدا کند و در زمینه مالی به تعداد زیادی از هموطنان خسارت وارد شود این موضوع قابل پیگیری است و پلیس فتا رصد می کند.
نیک نفس با تاکید بر اینکه جعل عنوان به گونه ای است که قابل رصد کردن نیست خاطرنشان کرد: واقعا نمی توان در فضای مجازی متوجه شد کسی که پشت صفحات مجازی است واقعا چه شخصیتی دارد.
وی از هموطنان خواست در موارد مختلف مثل جعل عناوینی همچون اساتید دانشگاه و موضوعات پزشکی، موضوع را به پلیس فتا اطلاع دهند.
نیک نفس خطاب به سازمان های مسئول گفت: حوزه های تخصصی خود را دنبال کنند و در صورت مشاهده تخلف و جعل عنوان آنرا به پلیس اطلاع دهند.
رئیس مرکزپیشگیری وتشخیص پلیس فتا با اشاره به اینکه در حوزه سلامت و بهداشت در فضای مجازی شاهد جعل عناوین زیادی هستیم گفت: این موارد تحت عنوان مشاوره های پزشکی، وبسایت ارائه خدمات بهداشتی و مشاوره ای و موارد دیگر که بسیار آسیب زا است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر جعل عنوان که جنبه عمومی دارد حتی جعل هویت و عنوان شخصیت های حقیقی و حقوقی نیز در فضای مجازی اتفاق می افتد که سازمان ها و شخصیت ها می توانند این موضوع را رصد کنند و در صورت دیدن تخلف آنرا اطلاع دهند زیرا تا زمانی که طرح شکایت نشود نه تنها پلیس بلکه مردم نیز در جریان قرار نمی گیرند.
نیک نفس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فردی خود را به عنوان استاد دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی این دانشگاه در فضای مجازی مطرح کرده است و باعث ناراحتی اساتید این دانشگاه شده نیز گفت: در صورت ارائه گزارش به همراه مستندات مربوطه به سایت پلیس فتا حتما موضوع پیگیری و اقدامات لازم انجام می شود.

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات