logo
logo
شرایط صدور چک های الکترنیک به جای چک های سنتی فراهم شد

✅ شرایط صدور چک های الکترنیک به جای چک های سنتی فراهم شد/راه اندازى سامانه یاد جهت یک شکل کردن همه دسته چک ها با المان هاى امنیتى خاص تا دوهفته آینده

?مسعود رحیمی، مدیرکل معاملات ریالی بانک مرکزی گفت: ظرف دو هفته آینده «سامانۀ یاد» راه اندازی می شود و همه دسته چک ها یک شکل و یکپارچه می شود و المان های امنیتی خاص خود را با مشارکت همه بانک ها خواهد داشت.
وی گفت: در عین حال صدور حواله الکترونیک با استفاده از ابزار بانکواره که به عنوان ابزار ایمن پرداخت الکترونیک طراحی شده است، امکان‌پذیر کرده‌ایم. این ابزار و سامانه‌ی مرتبط با آن، به گونه‌ای طراحی شده که حواله صادره به صورت کاملاً مکانیزه بین عوامل ذی‌مدخل در فرایند انتقال وجه جابه‌جا شده و در نهایت پرداخت‌ها به صورت مستقیم و بدون نیاز به مراجعه حضوری به یک شعبه بانک و در اسرع وقت انجام می گیرد.
این امر علاوه بر حذف تردد درون شهری غیر ضرور به منظور «هزینه‌کرد چک»؛ فرایندهای داخلی محل‌های برشمرده را حسب تحول عملیات دستی و سنتی به سیستمی و الکترونیک، دستخوش تغییرات عمده کرده است. ضمن اینکه ایجاد این امکان، مخاطراتی چون جابه‌جایی فیزیکی چک‌ها که منجر به کندی و زمان‌بر شدن فرایند انتقال وجه می‌شد، مخاطرات ناشی از مفقودی و سرقت چک، آسیب‌پذیری از ناحیه‌ی جعل چک -که این مخاطره در این خصوص به دلیل خروج پول از منابع دولتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود- را رفع کرده است.
همچنین اجرای این طرح، دستاوردهای مهم دیگری نیز با خود به ­همراه داشت:
روش‌های سنتی مبتنی بر استفاده از چک و الزامات آن از قبیل لزوم تردد درون شهری، زمان‌بر بودن فرایند پردازش و پذیرش چک و انجام تسویه و واریز وجوه به حساب مقصد و مخاطرات ناشی از جعل و یا فقدان و سرقت چک و موضوعاتی از قبیل مدیریت موجودی برگه چک و احتمال اتمام آن قبل از دریافت دسته‌چک بعدی و مواردی از این دست حذف می­ شود

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات