logo
logo
مرکز پژوهش‌ها با اصل پیشنهاد توزیع موادمخدر دولتی موافق است

✅مرکز پژوهش‌ها با اصل پیشنهاد توزیع موادمخدر دولتی موافق است/ نحوه توزیع، محدودیت سنی، محل و نوع موادمخدر دولتی باید مشخص شود

جلیل محبی معاون حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر، گفت: در جریان اصلاح طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر، پیشنهادی مبنی بر توزیع موادمخدر دولتی در کمیسیون مطرح شد، این پیشنهاد نه تنها از سوی دولت ارایه نشده بلکه نماینده دولت هم در جلسه حضور نداشت لذا پیشنهاد نمایندگان مطرح و تصویب شد.

معاون حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هرچند مرکز پژوهش‌های مجلس با اصل پیشنهاد توزیع موادمخدر دولتی موافق است، اما این پیشنهاد ابهاماتی دارد که باید رفع گردد، در حقیقت اصل قطع ارتباط قاچاقچیان و مصرف‌کننده موادمخدر پذیرفتنی است زیرا تا ارتباط وجود داشته باشد، بازار وجود دارد و با وجود بازار، پول وجود دارد لذا قاچاقچی هم به خاطر پول همه کار می‌کند.

?توزیع موادمخدر دولتی ؛ پولی یا رایگان

وی در توضیح ابهامات و ایرادات مصوبه مذکور، گفت: در این پیشنهاد مشخص نشده معتادان برای دریافت موادمخدر باید پولی پرداخت کنند یا خیر که اگر پولی باشد فساد دولتی ایجاد خواهد کرد، در حقیقت این مواد باید به صورت رایگان در اختیار معتادان قرار گیرد در واقع به حالت بیمارگونه به معتادان بادی نگریسته شود.

?لزوم عدم محدودیت سنی برای توزیع موادمخدر دولتی

محبی ادامه داد: این پیشنهاد مشخص نیست چه سنی را در نظر دارد، اگر تنها برخی از معتادان را در برگیرد و محدودیت سنی برای توزیع موادمخدر قائل شوند، طرح از ابتدا شکست خورده است، در واقع نباید مانند قبل از انقلاب معتادان ۶۰ سال به بالا در نظر گرفته شوند زیرا این راتباط به طور کلی باید قطع شود.

معاون حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مصوبه توزیع موادمخدر دولتی مشخص نیست موادمخدر روانگردان را هم شامل می‌شود یا اینکه تنها به موادمخدر سنتی تریاک تعلق دارد، متاسفانه موادمخدر روانگردان و صنعتی آثار مخرب‌تری دارند که باید برای آنها هم چاره‌ای اندیشیده شود.

?محل مصرف موادمخدر دولتی باید مشخص شود

وی تاکید کرد: محل مصرف موادمخدر دولتی از اهمیت بسیاری برخوردار است که متاسفانه در این بند به آن اشاره نشده است، اگر این مواد به معتادان داده و آنها بتوانند آن را با خود بیرون ببرند، فساد گسترده‌ای ایجاد خواهد شد زیرا می توانند آن را به راحتی بفروشند، از سوی دیگر مصرف مواد در محل توزیع نیز ابهاماتی را ایجاد کرده زیرا مکان و اردوگاه به اندازه کافی در کشور وجود ندارد بنابراین این دو مورد باید شفاف‌سازی شود.

?توزیع موادمخدر دولتی با هدف درمان یا تامین نیاز معتادان

محبی با بیان اینکه ساز و کار توزیع مواد مخدر دولتی باید به گونه‌ای باشد که این مواد غیرقابل انتقال به غیر باشد، گفت: از سوی دیگر مشخص نیست این موادمخدر از باب درمان به معتاد داده می‌شود به نوعی که در طول زمان میزان آن کمتر و رقیق‌تر شود یا اینکه صرفا نیازشان برطرف خواهد شد، این دو وجه آثار متفاوتی دارد که باید ملاحظه شود.

?قانون توزیع موادمخدر دولتی باید به شکل آزمایشی اجرا شود

معاون حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ابهاماتی در رابطه با اجرای دایمی یا آزمایشی این قانون وجود دارد؛ به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت مسئله بهتر است به شکل آزمایشی برای مدتی اجرایی شود و در صورت موفقیت به دایم تبدیل شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نیز معتادانی که اقدام به ترک اعتیاد کنند، مجرم شناخته نمی‌شوند، تصریح کرد: در قوانین فعلی آمده که معتادان با مراجعه به کمپ‌های ترک اعتیاد می توانند متادون دریافت کنند تا درمان شوند، بنابراین اگر به این صورت باشد، اتفاق جدید رخ نخواهد داد هرچند از این مصوبه برداشت های دیگر می‌شود.

وی گفت: روز چهارشنبه (۴ مرداد ماه) با اساتید دانشگاه و متخصصین و روز شنبه (۷ مرداد ماه) با دستگاه‌ها و متولیان اجرای این پیشنهاد جلسه‌ای خواهیم داشت تا نسبت به رفع ابهامات اقدامات لازم انجام و پیشنهادات به صورت رسمی به کمیسیون قضایی و حقوقی اعلام شود.

 

 

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات