logo
logo
مهریه قسطی در طلاق توافقی چگونه است؟

✅مهریه قسطی در طلاق توافقی چگونه است؟

از آن جا که در طلاق توافقی ملاک برای دادگاه خانواده، توافق زوجین است. در این راستا زوجین متقاضی طلاق، می توانند در خصوص مهریه هر نوع توافقی داشته باشند مثل این که مهریه در قبال طلاق بخشیده شود و یا مهریه کامل پرداخت شود و یا قسمتی از آن و حتی می توان توافق کرد که مهریه به صورت چک یا ماهانه پرداخت شود ….
محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و همانطور که گفته شد آنچه برای دادگاه اهمیت دارد توافق زن و شوهر است.
اما در مورد مهریه قسطی در طلاق توافقی چند نکته حائز اهمیت است:
الف) اگر پرداخت تعدادی از مهریه به بعد از طلاق موکول شده باشد، ازدواج مجدد زوجه مانع استحقاق دریافت مهریه قبلی او نیست.
ب) مهریه ۱۱۰ سکه یا معادل ریالی آن، ضمانت اجرای جلب در صورت نپرداختن آن وجود دارد. بنابراین اگر اقساط مهریه، ۱۱۰ سکه حتی بعد از طلاق توافقی پرداخت نشود زوجه می تواند اقدام قانونی کند.
ج) امکان ممنوع الخروج کردن زوج توسط زوجه بعد از طلاق توافقی با این شرط که زوج اقساط مهریه را پرداخت نکند وجود دارد.
د) معمولا در دادگاه، تغییر اقساط سکه توافق شده بین زوجین را در صورت ادعای زوج مبنی بر عدم توانایی پرداخت یا دادخواست تعدیل نمی پذیرند اگرچه موارد نقض آن هم دیده شده است.
ه) پس از صدور رای طلاق توافقی زن و شوهر متقاضی طلاق می توانند توافق کند که برای اقساط مهریه قبوض اقساطی توسط دفتر طلاق صادر شود. نپرداختن چند قبض اقساطی باعث حال شدن باقی مانده مهریه خواهد شد.
ی) امکان جلب همسر سابق به دلیل نپرداختن اقساط مهریه بالای ۱۱۰ سکه وجود ندارد حتی اگر توافق کرده باشند. در صورت نپرداختن زوجه می تواند اموال او را توقیف کند و یا اگر کارمند باشد یک چهارم یا یک سوم حقوق را توقیف نماید.

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات