logo
logo
١٠عنوان اتهامی در صدر پرونده‌های قضایی

✅١٠عنوان اتهامی در صدر پرونده‌های قضایی کشور

علیرضا ساوری مدیر کل پیشگیری‌های وضعی قوه قضاییه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا­وسیما افزود: پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی با دو عنوان “اتهام” یا “خواسته” وارد سیستم رسیدگی می شود.
بررسی کارشناسی‌ نشان می‌دهد در شش ماه نخست سال پرونده های ورودی به دستگاه قضا با ده عنوان اتهامی ۵۵٫۵ درصد را به خود اختصاص داده است.
? سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی اعم از فردی ، جمعی و مسلحانه ، توهین به اشخاص عادی، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی ناشی از حوادث رانندگی و کارگاهی، تهدید، تخریب ، کلاهبرداری ، رانندگی بدون گواهینامه ، خیانت در امانت و نگهداری و مالکیت مواد مخدر از جمله این ۱۰ اتهام است.
وی ادامه داد: براساس آمارهای ۱۴ درصد پرونده های ورودی با عنوان سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی ۸ درصد، توهین ۶ درصد ، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی ۵درصد، تهدید ۵درصد، تخریب ۵درصد، کلاهبرداری ۴درصد، رانندگی بدون گواهینامه ۳درصد, خیانت در امانت ۳ درصد و نگهداری و مالکیت مواد مخدر هم ۳ درصد از پرونده های قضایی به خود اختصاص می دهد.
?از مجموعه این ده اتهامات سرقت مستوجب تعریز و مالکیت مواد مخدر جزو جرایم امنیتی – انتظامی است که راهکارهای قضایی و برخورد مقابله ای را در باب امنیتی – انتظامی می طلبد، اما سایر عناوین اتهامی ریشه در مسایل فرهنگی _ اجتماعی دارد که به نوعی ناشی از کم کاری های دستگاه های اجتماعی و فرهنگی کشور است.
?به نظر می آید در این حوزه راهکارهای عمده و اساسی برای پیشگیری از جرم باید به راهکارهای فرهنگی – اجتماعی متمرکز شود.
مدیر کل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی­ قوه قضاییه تاکید کرد: کنترل خشم و غضب ، آموزش مهارت های زندگی و موضوعات مرتبط با حفظ صیانت از خود ، خانواده و اموال در کنار تقویتی باورهای انسانی و دینی به کاهش پرونده های قضایی با عناوین اتهامی ذکر شده کمک می کند.
? انضباط بخشی به دستگاه های اجتماعی، افزایش­ و ارتقای میزان مشارکت های پیشگیرانه مردمی، استفاده از پتانسیل سازمان های مردم نهاد و بهره برداری از رسانه ها برای ارتقای عوامل پیشگیرانه از راهکارهای دیگری است که در کاهش پرونده های قضایی نقش موثر دارد.

?کنترل نکردن خشم علت تشکیل ۲۵ درصد پرونده‌های قضایی
?عصبانیت، علت تشکیل ۲۵ درصد پرونده‌های قضایی در شش ماه اول امسال است.
? بر اساس آخرین آمارها از عناوین اتهامی و پرونده های قضایی، حدود ۲۵ درصد پرونده ها در شش ماه اول امسال به چهار عنوان ضرب و جرح (اعم از نزاع فردی، جمعی و مسلحانه) ، تهدید ، توهین و تخریب اختصاص دارد.
وی خاطرنشان کرد: این پرونده ها به علت عصبانیت و کنترل نکردن خشم، در مراجع قضایی تشکیل شده است.
?بر اساس آمارها، ضرب و جرج ۸ درصد ، تهدید ۵ درصد، تخریب ۵ درصد و توهین ۶ درصد از پرونده ها را در محاکم قضایی به خود اختصاص داده است.
? در بخش های فرهنگی و اجتماعی به کار و برنامه ریزی بیشتر نیاز است تا شاهد کاهش آمار عناوین اتهامی باشیم.

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات