logo
logo
نظریه مشورتى کانون سردفتران و دفترداران اسناد رسمى

✅٧ مورد از جدید ترین نظرات مشورتی کانون سردفتران مرکز :

۱- فرم اقرار نامه ایران خودرو در خصوص انصراف از کلیه حقوق ناشی از ثبت نام قرارداد — و نداشتن ادعایی در اینخصوص و اعلام رضایت مبنی بر صدور سند بنام —- گواهی امضای این برگه چون هنوز مالکیتی ایجاد نشده و صرفا در حد قرارداد است ، بلااشکال است .

۲- در صورت عدم تطابق اثر انگشت در سیستم ، در صورتی که احراز هویت به درستی انجام شده باشد توسط سردفتر ، پذیرش عدم تطابق بلامانع است .

۳- در صورت امکان اسکن سوابق گواهی امضا ، سردفترمیتواند نسبت به تخلیه بایگانی خود در اینخصوص اقدام نماید .

۴- در صورت تنظیم صلح با شرط عمری که حق انتفاع متعلق به مصالح می باشد ، مصالح نمیتواند ملک را اجاره دهد . (صاحب حق انتفاع نمیتواند ملک را اجاره دهد .) مگر متصالح به عنوان مالک منافع وکالت در خصوص اجاره دادن ملک به مصالح دهد .
(اذن انتفاع بصورت عقد عاریه و حق انتفاع ،بصورت سند حق انتفاع و مالکیت منافع در قالب عقد اجاره تنظیم میشود.)

۵- عدم قید حدود اربعه در( تقسیم نامه با صورت مجلس تفکیکی)، چون اشاره و استناد به صورت مجلس میشودبلامانع است.

۶- در مورد اسناد موضوع ماده ۱۰۸ آیین نامه اسناد لازم اجرا ، صرفا شامل اسناد رهن مکرر بوده و به اسنادرهنی دیگر تسری ندارد ( از جمله فروش اقساطی ، تمدیدمدت ، تعویض وثیقه)

۷- در خصوص طرح اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی ، کمیسیون بررسی و اصلاح قوانین و مقررات ، دو جلسه در هفته در کانون تشکیل میشود . طرح فعلی در مرکز پژوهشها به شور گذاشته شد . و نظر خودرا طی درخواستی به کانون دادند تا کانون هم اعلام نظر کند ، این طرح به استانها هم ارسال شده و نظر خواهی شده است . و در مورد حذف ماده ۶۹ هم فعلا سازمان ثبت از پی گیری این موضوع دست کشیده است

موضوعات