logo
logo
نظریه شماره ۷/۹۵/۲۹۴ ـ ۱۳۹۵/۲/۱۸

?منتشر شده در روزنامه رسمى مورخه ١٣٩۶/٢/٩

شماره پرونده ۲۳۱۲ ـ ۵۸ ـ ۹۴
سؤال
به استحضار می­رساند #قانون_مدیریت_خدمات_کشوری طی ماده ۴۷ استفاده از خدمات کارکنان شرکت­های خصوصی درانجام وظایف پست­های ثابت سازمانی دستگاه­ های اجرائی را ممنوع کرده است. در عین حال ماهیت پست­های مدیریت حرفه­ای به گونه­ای است که بعضاً نیاز به تخصص  بالا و پیشرفته داشته و کارکنان دستگاه قادر به اجرای وظایف مذکور نمی­باشند. در عین حال افراد متخصص با سطح دانش مورد نیاز دستگاه بسیار کمیاب بوده و در صورت تمایل به همکاری حاضر به استخدام در بانک با حقوق  پپیش‌بینی شده در قانون و محدودیت­های اداری نمی­باشند لذا قانونگذار در ماده۵۴ و تبصره یک آن اجازه استفاده از نیروی بخش خصوصی در تأمین نیازهای مذکور را صادر نموده است. رویه عملی به این صورت است که یکی از شرکت­های تابعه بانک به دلیل ماهیت غیردولتی، متخصصین مورد نظر را با حقوق و شرایط توافقی استخدام کرده و سپس طی قرارداد خرید خدمت با بانک افراد مورد نظر مستخدمین خود را به بانک اعزام کرده و افراد مذکور وظایف پست­های سازمانی تخصصی بانک را انجام می­دهند با توجه به مراتب فوق دو سؤال مطرح می­گردد:
۱ـ با توجه به مواد ۴۷و ۵۴ و تبصره یک ماده ۵۴ آیا بانک دولتی به عنوان یک شرکت مادر تخصصی می­تواند با انعقاد قرارداد خرید خدمت به استناد تبصره یک مذکور از کارکنان شرکت­های زیر مجموعه خود در پست­های مدیریت تخصصی استفاده نماید.
توضیح اینکه سهام شرکت­های زیر مجموعه ۱۰۰% متعلق به بانک می­باشد لیکن به دلیل تأمین سرمایه از محل سپرده­های مردمی شرکت­های مذکور غیردولتی محسوب می­شوند.
۲ـ باتوجه به ماهیت غیردولتی شرکت­های زیرمجموعه بانک بعضاً از خدمات کارکنان #بازنشسته دولت در این شرکت­ها استفاده می­شود. آیا در فرض انععقاد قرارداد فوق­الذکر حضور این افراد بازنشسته در استخدام شرکت در بانک مجاز است یا خیر؟

✅نظریه شماره ۷/۹۵/۲۹۴ ـ ۱۳۹۵/۲/۱۸

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

۱ـ در فرض استعلام با توجه به مفاد مواد ۴۷ و ۵۴ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ با اصلاحات بعدی و تبصره ۱ ذیل ماده قانونی اخیرالذکر، بکارگیری نیروهای انسانی شاغل در شرکت‌های غیردولتی زیر مجموعه و استفاده از آن‌ها در پست های ثابت سازمانی و مدیریتی آن بانک، ممنوع می‌باشد.
۲ـ با توجه به پاسخ سؤال اول، بکارگیری نیروهای بازنشسته در شرکت‌های غیردولتی زیرمجموعه و استفاده از آن‌ها در پست‌های ثابت آن بانک، غیرقانونی می‌باشد.

 

 

کانال تلگرامی موسسه حقوقی عدل آوران آرسیس:

@arsislaw

موضوعات